RTB, czyli real-time bidding, to zautomatyzowany proces zakupu powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym. Jego początki sięgają 2009 r., kiedy to zadebiutował w Stanach Zjednoczonych. W Polsce pojawił się 2 lata później. Jak ten trwający zaledwie 100 milisekund proces wygląda w praktyce? Czy RTB to dobry sposób na zwiększenie konwersji sprzedaży? Odpowiedzi na te i inne pytania związane z tematem RTB znajdziesz w dalszej części tekstu!
Targetowanie behawioralne, a RTB
Zakup w systemie RTB jest realizowany przez algorytmy i opiera się na modelu aukcyjnym, a jego siła tkwi w precyzyjnym targetowaniu behawioralnym. W związku z tym, aby dobrze zrozumieć mechanizm funkcjonowania RTB, należy wiedzieć, czym jest targetowanie behawioralne (określane również jako audience targeting). To działanie, które polega na kategoryzacji użytkowników w oparciu o ich zachowania w Internecie. Na przydział do określonego segmentu wpływ mają takie czynniki jak:
- odwiedzane witryny internetowe,
- przeprowadzone wyszukiwania w Google,
- lokalizacja użytkownika,
- zakupione produkty,
- otwierane linki.
Użytkownicy, którzy wykazują zbliżone zachowania, są lokowani w określonych grupach odbiorców. Dzięki temu reklamodawcy są w stanie emitować spersonalizowane treści, które odpowiadają preferencjom danej grupy.
RTB - potencjał marketingowy
Potencjał marketingowy, który tkwi w RTB, jest ściśle związany z precyzyjnością tego procesu. Ten model aukcji pozwala na ścisłe dopasowanie reklam do preferencji Twoich klientów. Jak to wygląda w praktyce?
Użytkownik odwiedza daną stronę internetową, a w tym samym momencie zaczyna się błyskawiczna licytacja wśród reklamodawców. Algorytm automatycznie wybiera reklamę, która ma najwyższą stawkę za wyświetlenie. Tym samym reklamodawca sam decyduje o tym, jaką cenę chce zapłacić za wyświetlenie danej reklamy.
Model RTB daje reklamodawcom dużą kontrolę nad przebiegiem kampanii, gdyż to oni określają target, do którego chcą dotrzeć ze swoim przekazem. Jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie modelu RTB w swojej kampanii reklamowej, będziesz mógł kupić wyświetlanie reklamy, np. tylko i wyłącznie dla osób interesujących się daną marką samochodów.
Co ważne, w modelu sprzedaży RTB uwzględniane są nie tylko stawki oferowane przez reklamodawców. Równie ważne są czynniki, które determinują zasadność wyświetlania reklamy danemu użytkownikowi. Na podstawie aktywności potencjalnych klientów w Internecie algorytm decyduje czy dany reklamodawca będzie brał udział w aukcji. Jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, będziesz brał udział w aukcjach tylko w przypadku, gdy witrynę odwiedzi użytkownik, który wykazuje zainteresowanie tym tematem. Przegląda strony z zabawkami, dokonuje ich zakupu w sklepach internetowych, czy ogląda treści przeznaczone dla dzieci na platformach typu YouTube. Podsumowując, płacisz jedynie za wartościowe wyświetlenia reklamy, które mogą przyczynić się do wzrostu konwersji sprzedaży.
Koszty związane z real-time bidding
Na próżno szukać jednego, konkretnego cennika RTB. Wysokość kosztów wiąże się przede wszystkim z popularnością tematów i stron, na których reklama będzie emitowana. Istnieje jednak system płatności, który wygląda następująco:
- Reklamodawca określa górną granicę, którą jest w stanie zapłacić za odsłonę swojej reklamy.
- Użytkownik pasujący do określonego targetu odwiedza stronę i automatycznie rozpoczyna się aukcja. Załóżmy, że w przypadku reklamodawcy A górną granicą za wyświetlenie reklamy jest kwota 2 zł. Z kolei jego konkurent B jest gotów zapłacić 3 zł, reklamodawca C 4 zł, a reklamodawca D, aż 5 zł.
- Aukcje wygrywa reklamodawca D.
- Wygrany nie płaci 5 zł, czyli swojej górnej stawki, a drugą najwyższą stawkę + 1 grosz. W tym konkretnym przypadku będzie to więc 3,01 zł.
Koszta związane z RTB, w porównaniu do innych modeli reklamowych, są dość wysokie, jednak ten system jest również bardzo skuteczny. Decydując się na wykorzystanie RTB, unikniesz marnotrawienia budżetu na użytkowników, którzy nie wykazują potencjału sprzedażowego. W modelu RTB reklamy dostosowane są do potrzeb i oczekiwań odbiorców.
Jaką rolę w RTB odgrywają hurtownie danych?
Hurtownia danych to rodzaj systemu, który umożliwia gromadzenie i przechowywanie dużej ilośc danych w jednym miejscu. Dane pochodzą zazwyczaj z różnych, mocno rozproszonych źródeł. Ze względu na to, że hurtownie danych są przede wszystkim przeznaczone do raportowania i przeprowadzania analiz, zawierają ogromne ilości danych historycznych.
Zebrane dane przechowywane są w podziale tematycznym. Co ważne, hurtownie danych przeznaczone są jedynie do odczytu zapisanych informacji, nie można więc ich modyfikować. Do najpopularniejszych hurtowni danych należą m.in. Google BigQery, Presto, czy Snowflake.
Wykorzystanie hurtowni danych w modelu RTB umożliwia skierowanie bardzo skutecznego przekazu reklamowego do konkretnych grup docelowych. Osiągnięciu zbliżonych efektów byłoby niezwykle trudne i kosztowne w przypadku wykorzystania tradycyjnych modeli zakupu powierzchni reklamowych.
Podmioty występujące w modelu RTB
W modelu RTB można wyróżnić 4 podstawowe rodzaje podmiotów, które biorą udział w całym procesie. Są to:
- Bidder (czyli reklamodawca), który jest jednocześnie zleceniodawcą.
- DSP (Demand Side Platform) - jest to platforma popytowa, która daje możliwość kupowania reklam w modelu RTB. Dzięki niej reklamę można targetować, optymalizować i raportować wedle potrzeb reklamodawcy.
- SSP (Supply-Side Platform) - jest to system umożliwiający sprzedaż powierzchni reklamowej w modelu RTB. SSP można rozpatrywać także jako platformę, która zrzesza wydawców zajmujących się sprzedażą powierzchni reklamowych w Internecie.
- Wydawca - czyli właściciel witryny i powierzchni reklamowej, który przynależy do SSP.
Wcielenie RTB w życie - jak to wygląda?
Cały proces RTB jest niezwykle złożony, jednak przeciętnie trwa 100 milisekund! Oczywiście jest to niezbędne, aby utrzymać użytkownika na stronie. Szybkość procesu sprawia, że strona ładuje się bez problemów. Co dokładnie składa się na mechanizm real-time bidding?
- Początkiem procesu jest pojawienie się danego użytkownika na stronie.
- Drugi krok to powiadomienie za pośrednictwem specjalnego kodu platformy SSP o możliwości sprzedaży odsłony strony z powierzchnią reklamową.
- Następnie Supply-Side Platform kieruje zapytanie licytacyjne do wszystkich partnerów DSP.
- System DPS automatycznie oblicza stawkę na podstawie danych uzyskanych za pośrednictwem SSP i reklamodawców, których zrzesza w swojej sieci.
- System DPS odsyła do systemu SSP stawki oraz kod emisyjny.
- System SSP wybiera najwyższą kwotę, która została zaoferowana w trakcie licytacji, a DSP, który wygrał aukcję, płaci równowartość drugiej z kolei stawki + 1 grosz.
- SSP przekazuje wydawcy kod emisyjny, który umożliwia emisję reklamy na powierzchni reklamowej.
- Internauta widzi na stronie wybraną reklamę.
Jak widzisz, proces jest skomplikowany i wieloetapowy, a mimo wszystko zajmuje tylko ułamek sekundy!
Zalety kampanii RTB
Siła RTB tkwi w tym, że model ten jest korzystny zarówno dla reklamodawców, marketerów, wydawców, jak i użytkowników. W odniesieniu do reklamodawców, dla których głównym wyznacznikiem udanej kampanii marketingowej jest wygenerowany przychód, kampanie RTB będą strzałem w dziesiątkę! Dlaczego? Ponieważ stawiając na RTB, nie przepalasz budżetu. Reklamy kierowane są do konkretnych odbiorców, zazwyczaj bazując na remarketingu, co ma realne przełożenie na konwersję sprzedaży.
Kiedy reklama przynosi pożądane efekty, wydawcy mogą liczyć na powracających reklamodawców. Z kolei marketerzy zajmujący się wdrażaniem RTB w życie, mogą pochwalić się wysoką skutecznością przeprowadzonej kampanii.
Jeśli chodzi o korzyści dla klientów, można rozpatrywać je w dwóch aspektach. Po pierwsze treści, które do nich docierają, mieszczą się w kręgu ich zainteresowań. To z kolei powoduje, że użytkownicy nie czują się przytłoczeni i “atakowani” przez losowe reklamy. Po drugie remarketing, który jest nieodzowną częścią RTB, może sprawić, że przypomną sobie o zamiarze kupna danego produktu i otrzymają ponowną możliwość finalizacji transakcji.
Z pozoru RTB jest droższe od innych modeli reklamowych. Jednak dotarcie do określonego targetu przynosi znacznie więcej realnych korzyści niż wyświetlanie reklamy wszystkim użytkownikom danej witryny. Reklama dostosowana do potrzeb odbiorcy to duży krok w kierunku sprzedaży produktu czy usługi!
Jakie są główne zalety kampanii RTB?
- Sam określasz zasięg - Twoja reklama może być emitowana w dowolnym miejscu na świecie.
- Różnorodność kreacji reklamowej - kampanie RTB mogą być oparte na video, banerach, gifach, czy reklamie natywnej.
- Precyzyjne targetowanie behawioralne.
- Sam decydujesz o tym kiedy reklama ma być emitowana.
- Capping - czyli nałożenie limitu wyświetleń reklamy dla danego internauty.
Czy warto zainwestować w rtbGO?
Jeśli szukasz sprawdzonego modelu RTB, który zwiększy Twoją konwersję sprzedaży, mamy dla Ciebie propozycję! Technologia rtbGO umożliwi Ci wyświetlanie spersonalizowanych reklam internautom, którzy odwiedzili Twoją witrynę. Co więcej, wykorzystując te narzędzie, możesz rekomendować potencjalnym klientom swoje produkty, a nawet wyświetlać im informacje o czekającym rabacie i promocjach.
Od lat współpracujemy z wieloma wydawcami, dzięki czemu dysponujemy powierzchniami reklamowymi na największych portalach w Polsce (łącznie ponad 200 tysięcy domen)! Korzystając z naszego narzędzia, będziesz w stanie dotrzeć do każdej grupy docelowej.
Co ważne, oferowana przez nas technologia jest prosta w obsłudze i nie wymaga zaangażowania specjalistów od IT. Integracja rtbGO oparta jest na czterech krokach, które zapewniają szybką konfigurację systemu.
RTB to przede wszystkim efektywne dysponowanie budżetem reklamowym. Ten model przyczynia się również do budowania długotrwałych relacji z klientami, którzy byli bliscy dokonania zakupu, jednak z jakichś powodów “porzucili koszyk”. Ponadto, to Ty decydujesz jaką kwotę chcesz przeznaczyć na daną kampanię i w jakich miejscach Twoja reklama ma się pojawiać. Zapoznaj się z naszą ofertą i daj znać, jak możemy Ci pomóc zwiększyć sprzedaż!