Voice search - trend przyszłości?
Wyszukiwanie głosowe, wbrew pozorom, funkcjonuje już od wielu lat. Nieustannie zmienia się natomiast jego forma i sposób użycia. Faktem jest, że coraz więcej urządzeń posiada wbudowaną funkcję wyszukiwania głosowego. Z roku na rok rośnie także liczba użytkowników, którzy chętnie korzystają z tego narzędzia. Czy w coraz szybszym świecie, w którym ludzie dążą do upraszczania wszelkich czynności, Voice Search okaże się niezastąpiony?
Czym jest Voice Search?
W dosłownym tłumaczenie voice search oznacza wyszukiwanie głosowe. Obecnie jest to określenie technologii rozpoznawania mowy, dzięki której internauci mogą wyszukiwać informacje za pomocą głosu, a nie wpisywania zapytań.
Technologia Voice Search jest także wykorzystywana jako podstawowe narzędzie wielu wirtualnych asystentów (np. Siri, Asystent Google, Alexa). Sztuczna inteligencja Voice Search jest również używana do zmiany wypowiadanych treści na tekst pisany. Dzięki temu możesz “napisać” sms’a za pomocą mowy.
Według danych zebranych przedstawionych przez thedigital.com codziennie, na całym świecie wyszukiwarka Google odpowiada na ok. 3,5 miliarda zapytań! Co ważne, ok. 1/3 tej liczby stanowią wyszukiwania głosowe.
Geneza wyszukiwania głosowego
Początki wyszukiwania głosowego sięgają lat pięćdziesiątych XX wieku. To właśnie wtedy powstała pierwsza maszyna, która była w stanie zrozumieć język mówiony. Co prawda rozróżniała jedynie kilka podstawowych cyfr, jednak była to bezsprzecznie innowacja.
10 lat później firma IBM zaprezentowała światu urządzenie, które było w stanie rozpoznać 16 słów! Na kolejną rewolucję w tej materii trzeba była poczekać nieco dłużej, bo aż do roku 2009. To właśnie wtedy Google oddało do użytku pierwszą na świecie aplikację, która obsługiwała zapytania głosowe. 3 lata później amerykański gigant uruchomił funkcję Google Voice Search, która nie tylko działa do dziś, ale także jest stale udoskonalana.
Jak to działa?
Sztuczna inteligencja korzysta z technologii rozpoznawania mowy, co umożliwia wyszukiwanie informacji w sieci za pomocą głosu. Voice Search funkcjonuje zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
Voice Search przeszukuje Internet pod kątem fraz kluczowych zawartych w pytaniu i popularnych wyszukiwań. Przykładowo, jeśli przy użyciu Voice Search zadasz pytanie “Ile lat ma Lewandowski?” technologia automatycznie poda Ci wiek znanego piłkarza pomimo tego, że samo nazwisko jest bardzo popularne, a ty nie podałeś nawet jego imienia. Technologia stale się rozwija i dostosowuje do naturalnego języka, przez co precyzyjność wyszukiwań rośnie.
Optymalizacja witryny pod zapytania głosowe
Ze względu na ciągły rozwój i wzrost znaczenia Voice Search powinieneś zastanowić się nad optymalizacją swojej witrynę pod kątem zapytań głosowych. Jakie elementy są w tym kontekście najbardziej istotne?
-
Odpowiedni dobór fraz kluczowych. Skup się przede wszystkim na frazach long-tail (rozbudowanych, składających się z co najmniej 3 słów), a także jak najbardziej sprecyzowanych zapytaniach.
-
Przewidywanie zapytań internautów i tworzenie treści, które odpowiadają tym pytaniom.
-
Optymalizacja witryny pod kątem featured snippet (pokazujące się w wyszukiwarce polecane fragmenty z odpowiedzią).
-
Przejrzysta i czytelna struktura treści na stronie. Dzięki temu wzrasta prawdopodobieństwo uznania przez Google, że treści precyzyjnie odpowiadają na pytania użytkowników.
-
Wprowadzenie na stronie danych strukturalnych.
-
Zadbanie o responsywność i odpowiedni speed page na urządzeniach mobilnych. To bardzo istotne, gdyż użytkownicy do wyszukiwań głosowych używają przede wszystkim smartfonów.
-
Rozbudowa i zoptymalizowanie pod kątem wyszukiwań głosowych sekcji takich jak FAQ, czy Q&A. To właśnie te treści powinny jak najprecyzyjniej odpowiadać na pytania użytkowników.
Jak pewnie zauważyłeś, dostosowanie witryny pod kątem Voice Search jest procesem bardzo zbliżonym do optymalizacji strony pod SEO. To dobra wiadomość dla tych, którzy przykładają dużą wagę do prowadzenia działań SEO zgodnie z przyjętymi standardami. Jeśli SEO funkcjonuje prawidłowo, Twoja witryna powinna być przystosowana do wyszukiwań głosowych.
Voice search - co przyniesie przyszłość?
Kilka lat temu ComScore (przedsiębiorstwo zajmujące się badaniem zachowań internautów) prognozowało, że do 2020 r. mniej więcej połowa wszystkich wyszukiwań będzie dokonywana przy pomocy Voice Search. Te przewidywania nie były do końca trafione, jednak wzrost znaczenia Voice Search na przestrzeni ostatniej dekady jest niepodważalnym faktem. W tym okresie liczba wyszukiwań głosowych wzrosła 35-krotnie!
Co ciekawe, według badań przeprowadzonych przez Google, ponad 60% internautów, którzy korzystają z asystenta Google, przynajmniej raz dokonało zakupu, wykorzystując te narzędzie. Czy ten fakt wskazuje na nadchodzącą rewolucję w branży e-commerce? Automatyzacja zamówień z wykorzystaniem Voice Search jest możliwa, jednak to od klientów zależy jak szybko i czy w ogóle stanie się codziennością. Jedno jest pewne, Voice Search to znacznie więcej niż sezonowa ciekawostka!