Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych - co będzie istotne?
Z roku na rok wzrasta znaczenie urządzeń mobilnych w kontekście użytkowania Internetu. Zgodnie z wynikami badań, które przeprowadziły na początku 2021 r. organizacje We Are Social i Hootsuite, aż 94% Polaków korzystających z Internetu, robi to przy użyciu urządzeń mobilnych. Najczęściej tymi urządzeniami są smartfony. Dostosowanie stron www na urządzenia mobilne staje się zatem koniecznością i lepiej uczynić to jak najszybciej! Jakie są najistotniejsze kwestie w tym zakresie?
Test optymalizacji mobilnej
W Internecie bez trudu znajdziesz darmowe narzędzia do wykonania prostego testu, który pozwoli Ci określić, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Jednym z najpopularniejszych narzędzi tego typu jest Google Search Console. Wystarczy, że podasz adres swojej witryny, a narzędzie określi, czy obsługa Twojej strony na urządzeniach mobilnych jest łatwa, czy wręcz przeciwnie.
Responsywna wersja strony
Czym jest responsywność witryny? Automatycznym dostosowaniem się do rozdzielczości danego urządzenia. Jeśli zadbasz o to, aby Twoja strona była responsywna, nie będziesz musiał tworzyć oddzielnej wersji witryny na urządzenia mobilne. Jest to duże ułatwienie i oszczędność po Twojej stronie, a jednocześnie znaczna wygoda dla użytkowników. Co więcej, witryna responsywna dostosowuje się nie tylko do urządzenia, na którym jest wyświetlana, ale również do przeglądarki. Pamiętaj, że wygląd i układ strony inaczej prezentuje się na komputerach, a inaczej na urządzeniach mobilnych.
Na czym polega stworzenie strony responsywnej? Na sprecyzowaniu, jakie elementy witryny mają się ładować dla określonych rozdzielczości. W ten sposób można dostosować poszczególne składowe strony do rozdzielczości urządzenia, a także sprawić, aby niektóre elementy były wyświetlane, np. tylko na komputerach. Pamiętaj, że mobilna wersja strony nie powinna być przeładowana informacjami i grafikami. W innym przypadku użytkownicy mogą uznać, że Twoja witryna jest nieczytelna i nieintuicyjna.
Dostosuj się do klienta
Spróbuj określić, w jakim celu większość użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych odwiedza Twoją witrynę. Następnie zaprojektuj stronę w taki sposób, aby jak najtrafniej spełniała wymagania potencjalnych klientów. Warto określić również przewidywane etapy wizyty użytkownika na Twojej stronie. Czym mniej czynności będzie musiał wykonać potencjalny klient, tym większa szansa, że dokona zakupu.
Łatwość obsługi strony, a także spójny i przejrzysty interfejs witryny wyświetlany na urządzeniach mobilnych, to klucz do sukcesu! Na czym jeszcze należy się skupić podczas dostosowywania witryny do urządzeń mobilnych?
- Unikaj obszernych i rozbudowanych treści - ze względu na to, że ekrany urządzeń mobilnych, a w szczególności smartfonów są znacznie mniejsze niż komputerów, mieści się na nich mniej elementów. W związku z tym warto zrezygnować z niektórych treści na rzecz czytelności witryny.
- Dostosuj wielkość elementów graficznych do urządzeń mobilnych - to co na ekranie komputera jest czytelne i widoczne w całej okazałości, na ekranie smartfona czy tableta może zostać ucięte i prezentować się nieestetycznie. Zadbaj o to, aby elementy interaktywne, takie jak przyciski lub ikony CTA były odpowiedniej wielkości. Gdy przyciski będą za duże lub za małe, korzystanie z Twojej witryny na urządzeniach mobilnych może okazać się utrudnione. Przez taki stan rzeczy potencjalny klient prawdopodobnie straci zainteresowanie Twoją witryną.
- Zadbaj o to, aby formularze dostępne na Twojej stronie były czytelne i przede wszystkim skuteczne - pamiętaj, jeśli formularz będzie skomplikowany i nieprzejrzysty, użytkownik prawdopodobnie zrezygnuje z jego wypełnienia. Co możesz zrobić w tej kwestii? Dostosuj wielkość elementów klikanych, takie jak listy rozwijane do urządzeń mobilnych. Bardzo ważne jest, aby poszczególne opcje miały odpowiednią wielkość i były łatwe do zaznaczenia.
- Upewnij się, że potencjalny klient korzystający z Twojej witryny na urządzeniu mobilnym nie będzie miał problemu ze znalezieniem do Ciebie kontaktu - dobrym rozwiązaniem jest “przyklejenie” danych kontaktowych (np. adres e-mail, czy numeru telefonu) do górnej części strony tak, aby podczas przewijania ten element pozostawał w bezruchu. Pamiętaj, że pasek kontaktowy nie może zakrywać zbyt dużego obszaru strony.
- Ze względu na niewielki ekran smartfona, czy tableta, warto zadbać o czytelną wyszukiwarkę i filtry na stronie - dzięki temu użytkownik będzie w stanie wyszukać dowolny produkt lub określić parametry, które go interesują. Przeglądanie wszystkich produktów po kolei na urządzeniu mobilnym może być uciążliwe i skutecznie zniechęcać klientów do korzystania z Twoich usług.
Nic nie wskazuja na to, aby trend korzystania z Internetu przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych dobiegł końca. Przeciwnie, rokrocznie coraz więcej użytkowników wybiera smartfona, czy tableta w celu wyszukiwania informacji i robienia zakupów online. Nie pozwól na to, aby konkurencja była krok przed Tobą. Jak najszybciej dostosuj swoją stronę do urządzeń mobilnych!