GO.PL dla branży BEAUTY.

30 września 2019

Branża BeautyBoom na rynku kosmetycznym trwa, a polskie marki mają globalne ambicje. Rynek wciąż jest nienasycony, a polska branża beauty kwitnie.  

 Jak to było kiedyś? 

Do upiększania się od najdawniejszych lat ludzkości służył „przemysł” kosmetyczny. W pierwszych cywilizacjach jako kosmetyków używano różnego rodzaju roślin: rozdrabnianych, suszonych, ucieranych, namaczanych, parzonych lub w jeszcze inny sposób przetwarzanych. Podobnie obchodzono się z niektórymi substancjami pochodzenia mineralnego, ale również zwierzęta służyły jako kosmetyki. “Rozgniatano” między innymi żuczki i larwy, które miały w sobie substancje barwiące oraz pozyskiwano zapachy z gruczołów niektórych zwierząt. 

Obecnie dojście do kosmetyków jest ogromne. Po pierwsze dostępnych mamy większość starych sposobów poprawiania swojej urody za pomocą substancji roślinnych i zwierzęcych. Stanowią one bazę domowych receptur, przekazywanych sobie z pokolenia na pokolenie, a zalicza się do nich wszystkie wywary, napary, suszone preparaty, domowe maści, nalewki, syropy oraz soki. Mnóstwo ludzi nadal korzysta z tych dawnych receptur, a także stosuje modyfikacje tych przepisów.
Oczywiście, obecnie przewagę stanowią kosmetyki produkowane przez firmy i koncerny.[1] Każda drogeria, perfumeria, sklep z kosmetykami czy apteka jest ich pełna. Dziesiątki, setki, a nawet miliony produktów jest obecnych na rynku.
Pani Katarzyna Wyszyńska, manager eCommerce sklepu Arkana, tak wypowiada się o branży beauty w eCommerce: 

“Rynek e-commerce rozwija się błyskawicznie, zakupy online w każdej branży to już właściwie codzienność. Jednak branża beauty cieszy się dużą popularnością i jest w czołówce. Klienci coraz chętniej decydują się na zakup kosmetyków przez Internet. Z uwagi na dużą konkurencję trzeba oprócz standardowych działań promocyjnych zadbać o atrakcyjną ofertę oraz o cały serwis klienta. Czas i wygoda to dwie wartości, które mogą wpłynąć na ilość dokończonych transakcji. Należy, więc zadbać, aby sklep internetowy był jak najbardziej przyjazny dla użytkownika, a zakupy na nim były szybkie i proste. Cały czas śledzimy proces jaki przechodzą nasi klienci i eliminujemy błędy, które mogą być dla nich uciążliwe. Dzięki stałemu kontaktowi i szybkiej reakcji na sugestie, podnosimy poziom jakości obsługi, co spotyka się z uznaniem klientów.”
https://sklep.arkana.pl/

A czym jest w ogóle kosmetyk? 

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z 30 listopada 2009 roku produkt kosmetyczny to: „każda substancja lub mieszanina przeznaczona do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego […] lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała”. [2] Od 2018 roku natomiast wszystkie wątpliwości prawne reguluje Ustawa z dnia 4 października 2018 roku o produktach kosmetycznych. Ustawa ta określa obowiązki podmiotów i właściwość organów w zakresie wykonywania obowiązków i zadań administracyjnych wynikających z wyżej wspomnianego rozporządzenia. [3] 

Klasyfikacja kosmetyków 

Z powodu bardzo dużej ilości dostępnych kosmetyków na rynku, powstały różne ich klasyfikacje, podziały i uszeregowania. I tak na przykład kosmetyki można podzielić ze względu na część ciała, której dotyczą: skóry, twarzy, włosów lub paznokci. Z kolei ze względu na to, dla kogo są przeznaczone, podzielić je można na kosmetyki: dla wszystkich, dla kobiet, dla mężczyzn, dla dzieci (istnieje też podział na okresy dzieciństwa), dla nastolatków. Trzeci rodzaj podziału klasyfikuje kosmetyki ze względu na funkcję, jaką mają pełnić: do zmiany wyglądu (tak zwane kosmetyki kolorowe), czyszczące, pielęgnujące, ochronne oraz zapachowe. 

Polski rynek kosmetyczny dziś.  

Pomimo silnej konkurencji ze strony światowych marek, pozycja lokalnych producentów jest dziś w Polsce bardzo mocna, co stanowi unikalne w skali europejskiej zjawisko. Ostatnie lata to intensywny czas rozwoju branży kosmetycznej w naszym kraju. Wielkie koncerny międzynarodowe konkurują z licznymi małymi polskimi manufakturami.  

“Dzięki otwarciu Polski na świat w 1989 r. i późniejszemu przyłączeniu się do Unii Europejskiej nasz rynek oferuje więcej możliwości tym wszystkim, którzy chcą na długo zachować piękny i młody wygląd skóry. Jako importer kosmetyków profesjonalnych bezpośrednio współpracujemy z niszowymi markami o wieloletnich tradycjach wytwarzania kosmetyków w spójnych filozofiach fito- i talasoterapii. Takie rodzinne firmy – z siedzibami np. w odrestaurowanej dawnej mleczarni u podnóża Alp lub zabytkowej posiadłości na wybrzeżu Normandii – zachowały niezależność od koncernów i dbają o najwyższą jakość produktu. Ich specyfika wyklucza masowy charakter dystrybucji. Dlatego w preparaty profesjonalne – o wyższej skuteczności, ukierunkowane na specyficzne potrzeby lub problemy skóry – zaopatrywać się można w gabinecie kosmetycznym. Jednak, gdy dostęp do kosmetologa jest utrudniony, to Internet staje się źródłem tych pożądanych wyrobów. Kosmetyki profesjonalne coraz łatwiej znaleźć w selektywnych drogeriach online, gdzie dyżuruje kosmetolog i można uzyskać indywidualną poradę np. poprzez email czy komunikatory internetowe lub social media. Bogactwo nieodkrytych profesjonalnych kremów, serum, masek i kuracji ampułkowych na naczynka, trądzik, zmarszczki, cienie pod oczami czy cellulit leży w zasięgu kliknięcia myszą.” 

Tak Pani Natalia Pokrywka, współwłaścicielka firmy CREME Goods Company komentuje rozwój branży kosmetycznej na rynku polskim.
https://cremecreme.pl/ 

To, że branża kosmetyczna wciąż będzie się rozwijać, związane jest m.in. z poprawiającą się sytuacją materialną Polaków, a także zmianami przyzwyczajeń, co do większego używania kosmetyków, zwłaszcza z tej średniej i wyższej półki cenowej.[4] Jak pokazuje raport Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024” przewiduje się, że w latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%. 

Również zróżnicowanie branży kosmetycznej ma wpływ na jej elastyczność. Mali i średni producenci mogą łatwo dostosować się do wymagań zmieniającego się rynku, ponieważ posiadają krótkie linie produkcyjne i możliwości szybkich zmian w procesie tworzenia. Czasy, kiedy polskie produkty konkurowały z zagranicznymi jedynie atrakcyjną ceną już minęły. Teraz, aby skutecznie rywalizować z koncernami kosmetycznymi, polscy producenci inwestują w nowoczesne programy badawcze, których efektem są innowacyjne produkty. Ulepszane są nie tylko same towary, ale także ich opakowania czy komunikacja marketingowa. 

“Sklep ARKANA jak i cała marka mocno stawia na kontakt z klientem i wsparcie np. udzielając bezpłatnych porad na czacie dotyczących doboru odpowiedniego kosmetyku. Edukujemy klientów jak właściwie pielęgnować skórę, doradzamy, który preparat będzie odpowiedni i dlaczego. To nas wyróżnia na tle innych. ARKANA wspiera swoich klientów także wykorzystując możliwości jakie dają nowe technologie, pokazuje w jaki sposób można się komunikować, aby kontakt był skuteczniejszy. Nasi partnerzy biznesowi chwalą nas za innowacyjne podejście do klienta i chętnie korzystają z oferowanych rozwiązań.  

Wierzymy, że najlepszą rekomendacją są opinie dotyczące naszych produktów, których gromadzimy co raz więcej. Ilość nowych klientów zarówno na rynku polskim oraz zagranicznym dynamicznie rośnie co napawa nas optymizmem, że polska jakość jest doceniona i można równać się ze światowymi markami. Takim przykładem jest otrzymane wyróżnienie na największych kosmetycznych targach COSMOPROF 2019 dla naszej Neuro maski liftującej GABA&NANA, która przez 30 kosmetycznych ekspertów została uznana jako 1 z 4 najlepszych kosmetyków na świecie. 

Podsumowując dobry produkt, wsparcie klientów w rozwoju biznesu i pielęgnacji, zgrany zespół dają bardzo dobre efekty i możliwości dalszego rozwoju.” - Katarzyna Wyszyńska, manager eCommerce sklepie Arkana. 

Statystyczna Polka stosuje około 8 produktów do pielęgnacji ciała, a przeciętny Polak niewiele mniej, bo około 6. [5] 

Coraz częściej szukamy produktów w pełni naturalnych, ekologicznych, produkowanych w sposób zrównoważony i sprawiedliwy. Dlatego też większość kosmetycznych start-upów szuka swojej szansy w niszach i zamiast konkurować na przepełnionych półkach wielkich sieci drogeryjnych budują świadomość nowych marek za pośrednictwem Internetu, posiłkując się również opiniami popularnych blogerek i blogerów. [6] 

Co do potencjału, jaki drzemie w polskim rynku kosmetycznym, wątpliwości nie ma chyba już nikt. Branża kosmetyczna w Polsce stale rośnie i według prognoz dalej będzie się rozwijać. Jesteśmy już szóstym rynkiem w Europie za Niemcami, Wielką Brytanią, Francją, Włochami i Hiszpanią.  

“Autoryzowanym przedstawicielem marki HydroPeptide w Polsce od lutego br.  jest firma Beauty Platform Sp. z o.o. Sp. K.  

HydroPeptide to filozofia zabiegowo-pielęgnacyjna oparta na naukowych osiągnięciach i najnowszych trendach kosmetycznych, gdzie z powodzeniem łączy wiedzę z zakresu genetyki oraz epigenetyki. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów- w dobie Internetu z satysfakcją i z zapałem staramy się wdrażać wszelkie udogodnienia w naszym sklepie, by możliwość zrobienia zakupów produktów HydroPeptide przez klientów była satysfakcjonująca.  

Sprzedaż elektroniczna zdobywa coraz to więcej zwolenników i staje się codziennością, dlatego nieocenionym narzędziem sprzedaży w dzisiejszych czasach jest sklep internetowy i mobilny sklep internetowy, które otwierają dostępy do nieograniczonej liczby potencjalnych klientów. Środowisko takich sklepów musi być przyjazne dla użytkownika. Zakupy w nich muszą być intuicyjne, szybkie i łatwe w wykonaniu, a zawarte treści zwięzłe oraz klarowne. To właśnie e-commerce i dbałość o szczegóły- obsługę klienta, błyskawiczne płatności, szybkie kanały dostarczania produktów są naszym kluczem do częstych zakupów przez klientów.  

Dynamiczny rozwój jaki wniósł Internet oraz eCommerce daje wiele możliwości, by zakupy dla konsumenta stały się szybkie i przyjemne, a dla właścicieli e -biznesu oraz marki HydroPeptide narzędzia, dzięki którym sprawnie jest on obsługiwany.” - Wypowiedź Pani Annamarii LubelskiejSales & Education Consultant, firma Hydropeptide.pl
https://hydropeptide.pl/  

 

Cieszymy się, że my również możemy brać udział w rozwoju tego rynku poprzez reklamowanie go w sieci. Poniżej przedstawiamy kreacje, przygotowane przez nas, właśnie dla klientów z branży beauty 

 

Źródła: 

1.https://www.forbes.com/sites/richardkestenbaum/2017/06/19/how-the-beauty-industry-is-adapting-to-change/#9b2543536813 

2.http://www.theta-doradztwo.pl/images/akty_prawne/Kosmetyki/ROZP_PE_WE_NR_12232009_z_30_11_2009.pdf

3.http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/2556_u.htm

4.http://wirtualnekosmetyki.pl/-badania-rynkowe/rynek-kosmetyczny-wciaz-rosnie---w-2018-wzrosl-o-3,7-proc.,-w-2019-wartosc-prognozowana-na-ponad-24-mld-zl- 

5.https://analizarynku.eu/rynek-kosmetykow-w-polsce

6.https://www.forbes.pl/biznes/polski-rynek-kosmetyczny-kondycja-i-wiodace-marki/rtfhspq 

 

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt