Co to jest Header Bidding i jak go wdrożyć?

02 marca 2023

Co to jest Header Bidding i jak go wdrożyć?

Header Bidding to proces skierowany do wszystkich marketerów i wydawców. Zapewnia dużo większą wydajność, przejrzystość i elastyczność, w porównaniu do nieco starszych rozwiązań. W uproszczeniu Header Bidding to technika, dzięki której wydawcy oferują swoje usługi na wielu giełdach reklam (SSP), jeszcze przed wywołaniem ich serwerów internetowych. Inaczej proces nazywany jest licytacją nagłówka.

Określanie stawek w nagłówku – co to?

Header Bidding powstał w 2014 roku. W świecie marketerów i wydawców zyskał popularność w 2016 roku, po tym, jak jedna z poczytnych gazet The Telegraph odnotowała wzrost przychodów na poziomie 70% po wdrożeniu procesu. Raport opublikowany przez Statista Research Department mówi jasno, że około 70% witryn publikujących online i 16% ze 100 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych w USA korzystało z licytacji nagłówka w pierwszym kwartale 2022 roku.

Header Bidding, czyli określanie stawek w nagłówku to zaawansowana zautomatyzowana technika, w ramach której wydawcy oferują swoje zasoby reklamowe na wielu giełdach jednocześnie, jeszcze przed wywołaniem ich z serwerów. Dzięki temu agencje marketingowe notują większe zyski. Ich usługi są licytowane przez kilkanaście platform w tej samej chwili. Warto wiedzieć, że określanie stawek nagłówkowych to automatyczna aukcja, polegająca na wysyłaniu pytań o stawkę do wielu giełd reklamowych w czasie rzeczywistym, co dodatkowo zwiększa wartość zasobów multimedialnych.

Header Bidding to proces obejmujący użycie JavaScript. Jednocześnie oznacza to, że reklamodawcy mogą się angażować w lepsze kierowanie reklam do danej grupy użytkowników. Wdrażając fragment kodu JavaScript do nagłówka, wydawcy mogą generować pytania o stawkę za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Następnie oferty są filtrowane według określonych wcześniej kryteriów na serwerze internetowym. Platforma oferująca najwyższą stawkę kupuje reklamę, a ona wyświetla się na stronie właściciela. Cały proces zajmuje nie więcej niż 1 sekundę. Poniżej opisano pokrótce jak wdrożyć licytację nagłówka na swojej stronie internetowej.

Header Bidding – wdrożenie

Header Bidding to technika, która pozwala zwiększyć dochody wydawców nawet o 40%. Chcąc zaimplementować ją na swoją stronę internetową, należy kierować się poniższymi wskazówkami.

W pierwszej fazie należy złożyć wniosek do partnerów platform SSP. Na rynku dostępny jest duży wybór tego typu działalności. Wiele z nich ma określony próg wejścia, przykładowo jest to 50, czy 20 milionów wyświetleń reklam miesięcznie. Warto wcześniej przeanalizować zasoby multimedialne i zaaplikować do miejsc, które spełnia dana witryna. Inaczej wniosek zostanie automatycznie odrzucony. Zwykle potrzeba kilku tygodni od złożenia dokumentów, aby dołączyć do danej platformy.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku należy zaimplementować wybraną platformę do licytacji nagłówków. Na tym etapie należy wybrać partnerów SSP, a także zadbać o odpowiednie ustawienia, pliki cookies i przepisy RODO.

W następnym kroku wydawca umieszcza linię kodu JavaScript w nagłówku witryny. Gdy użytkownik trafia na dany adres URL, rozpoczyna się cały proces. Witryna ładuje skrypt “wrapper” i wysyła żądania reklam do wielu platform SSP i innych źródeł popytu, prosząc je o licytację zasobów multimedialnych. Zapytania działają automatycznie – przesyłane są bezpośrednio przez przeglądarkę użytkownika lub za pośrednictwem serwera reklam. Każde źródło odpowiada stawką wyrażoną w CPM (koszt tysiąca wyświetleń) lub CPC (koszt kliknięcia). Należy pamiętać, że nagłówek musi być skonfigurowany z Google Ad Manager, ponieważ skrypt, gdy dostaje żądanie ze zwycięską stawką, przeprowadza dodatkową aukcję w Google AdX i odsyła reklamę AdX z wyższym CPM. Ostatecznie wyświetlenie otrzymuje platforma, która zaoferowała najwyższą stawkę.
Określanie stawek w nagłówku umożliwia wielu reklamodawcom jednoczesne licytowanie zasobów multimedialnych w trakcie ładowania strony internetowej. Pozwala to na otrzymywanie wyższych stawek, ponieważ określanie cen odbywa się w czasie rzeczywistym. Dzięki temu czas wywiera presję na platformach, a to bezpośrednio oddziałuje na konkurencję i wyższe CPM.

Zalety Header Bidding

Przede wszystkim wprowadzenie Header Bidding pozwala na zwiększoną kontrolę. Wydawcy mogą sprawdzać, jakie platformy biorą udział w procesie licytacji oraz ustalać priorytety dla niektórych witryn.

Co więcej, wydawcy mogą rozszerzać i różnicować reklamodawców, którzy są zainteresowani kupnem poszczególnych usług. Różnorodność wpływa pozytywnie na biznes, zwiększa odporność oraz umiejętność adaptacji w czasach kryzysu. Ponadto licytacja nagłówka w czasie rzeczywistym przekłada się na zwiększone dochody – reklamodawcy czują presję czasu, a co za tym idzie, oferowane stawki są dużo wyższe.

Niemniej ważną zaletą jest zwiększona jakość reklam. Platformy zainteresowane danymi użytkownikami będą zawyżać stawki, aby wyświetlić zasoby dedykowane danej grupie odbiorców. W konsekwencji zwiększona konkurencja skutkuje wyższą jakością i trafniejszymi usługami.

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt