Jak dobrać grupę docelową?

23 września 2021

Jak dobrać grupę docelową?

Każdy dobrze prosperujący biznes opiera się na grupie klientów, którzy z jakiegoś powodu wybierają konkretną firmę czy markę. Określenie grupy docelowej, czyli targetu to kluczowy element determinujący dalsze sukcesy lub porażki danego przedsiębiorstwa. Tak naprawdę jest to pierwszy krok w tworzeniu strategii marketingowej firmy. Jeśli go pominiesz, możesz ponieść nieodwracalne straty. Jak więc dobrać grupę docelową, aby skutecznie sprzedawać?

Nie uszczęśliwisz wszystkich

Po pierwsze, nie da się trafić z produktem czy usługą do wszystkich ludzi. Nawet najbardziej uniwersalne rzeczy, takie jak np. pasty do zębów są tworzone i promowane z myślą o konkretnej grupie docelowej. Spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie, kim jest Twój przeciętny, potencjalny klient? Oczywiście odpowiedź musi wynikać z tego, co oferujesz jako przedsiębiorca.

 

Zupełnie inny rodzaj komunikacji stosuje się w przypadku nastolatków niż emerytów. To dość skrajny przykład, ale nawet w obrębie jednej grupy społecznej mogą pojawiać się różnice, które odgrywają kluczową rolę w określaniu grupy docelowej. Dlatego w targetowaniu tak ważna jest precyzyjność, a następnie podczas komunikacji spójność przekazu.

Stwórz wizję potencjalnego klienta

 

Tworząc brand person, czyli wizję potencjalnego odbiorcy, uporządkuj kilka kluczowych kwestii. Pytania, które powinieneś sobie postawić to przede wszystkim:

 

 

Odpowiadając na powyższe pytania, automatycznie tworzysz brand person, a Twoje szanse na właściwe określenie grupy docelowej znacząco rosną. Pamiętaj, że w większości przypadków target nie będzie jednolity. Postaraj się stworzyć kilka profili potencjalnych klientów, aby trafiać do szerszego grona odbiorców.

 

Jakich narzędzi użyć przy określaniu grupy docelowej?

Przy określaniu grupy docelowej, poza stworzeniem wizji potencjalnego klienta, warto skorzystać z dostępnych narzędzi analitycznych. Najpopularniejszym, a zarazem skutecznym narzędziem jest Google Analytics, przy pomocy którego określisz jakie osoby generują największy ruch na Twojej stronie czy profilach w mediach społecznościowych. Co więcej, poza informacjami o wieku, płci, czy pochodzeniu użytkowników dowiesz się również jakie inne strony są przez nich polubione. To z kolei da Ci szerszy obraz swojego potencjalnego klienta i ułatwi dalszą komunikację.

 

Ciekawym narzędziem jest również Google Display Planner. Przy jego użyciu możesz zweryfikować jakie grupy użytkowników wykazują zainteresowanie słowami kluczowymi związanymi z Twoją branżą, produktem, czy usługą. Dzięki temu narzędziu możesz sprawdzić również jaki ruch generują strony konkurencyjnych firm.

 

Pamiętaj, że czym precyzyjniej określisz grupę docelową, tym większe są Twoje szanse na sukces sprzedażowy. Dobieranie targetu to cykliczna praca, preferencje i potrzeby każdej grupy docelowej w każdej chwili mogą ulec zmianie.

Blog

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt