Jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej?

09 września 2021

Jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej?

Określenie grupy docelowej to podstawowy element budowania strategii marketingowej i komunikacyjnej. Jednak jak dotrzeć do swojego targetu? Ten proces jest złożony, aczkolwiek istnieją pewne sposoby i narzędzia, które znacznie go ułatwiają i podnoszą jego efektywność. 

 

Sprawdź, jakie kanały komunikacji są najodpowiedniejsze w przypadku poszczególnych grup docelowych. Od podjęcia odpowiednich decyzji w tym zakresie zależy Twoja konwersja sprzedaży.

Podział pokoleniowy

Aktualnie uznaje się, że wszyscy żyjący obecnie ludzie przynależą do jednego z pięciu pokoleń. Mimo, że jest to pewne uproszczenie, każde z nich posiada wiele punktów wspólnych. Ludzi z tego samego pokolenia łączą ich między innymi:

 

 

Oczywiście w tym samym pokoleniu znajdziemy ludzi o skrajnie różnych poglądach i wartościach. Nie zmienia to faktu, że istnieją pewne cechy wspólne łączące pokolenia w szerszym rozumieniu i na ich podstawie można określić skuteczne sposoby dotarcia do tych grup.

Ciche pokolenie

Uznaje się, że do cichego pokolenia przynależą osoby urodzone między 1927, a 1945 rokiem. Pomimo tego, że ich aktywność w Internecie jest znikoma, w dalszym ciągu stanowią dużą grupę docelową w przypadku niektórych produktów i usług.

 

Dobrym sposobem na dotarcie do osób z cichego pokolenia są tradycyjne sposoby marketingu, takie jak reklamy i artykuły w prasie drukowanej, czy papierowe ulotki. Drogą elektroniczną do tej grupy najlepiej docierać poprzez maile. Starsze osoby, jeśli już korzystają z Internetu, najczęściej posiadają elektroniczne skrzynki pocztowe. Pamiętaj, aby wiadomości z ofertą były proste w przekazie i sformatowane odpowiednio do wieku tej grupy docelowej. Duże, czytelne czcionki i stonowane kolory z pewnością ułatwią im przyswojenie treści.

Pokolenie wyżu demograficznego

To pokolenie urodzone w latach 1946-1964 bywa nazywane również Baby Boomers, ze względu na wysoki przyrost naturalny w tym okresie. Duża część pokolenia wyżu demograficznego jest aktywna w Sieci i cechuje się wnikliwością podczas analizowania oferty. 

 

Uważa się, że to pokolenie przywiązuje dużą wagę do sprawdzonych marek i rozwiązań. Jest to grupa lojalnych konsumentów, których jednak łatwo do siebie zrazić. Najlepiej docierać do nich za pośrednictwem telewizji, a w świecie wirtualnym poprzez newslettery i programy lojalnościowe. Konkretny, sprecyzowany przekaz, klarowne warunki oferty i wyróżnienia w postaci zniżek, czy gadżetów to elementy, dzięki którym zyskasz przychylność pokolenia Baby Boomers.

Pokolenie X

Przez niektóre źródła określane również pokoleniem zagubionych. To ludzie urodzeni między 1965, a 1979 rokiem. Czasy młodości i wchodzenia w dorosłość tego pokolenia przypadają na burzliwy i niepewny okres. Uważa się, że pokolenie X cechuje się przedsiębiorczością i wiarą w nadrzędne znaczenie sukcesu, szczególnie zawodowego.

 

Dotarcie do tej grupy nie jest łatwe. Część pokolenia X jest zafascynowana nowymi technologiami i otwarta na świat, więc można docierać do nich poprzez teksty blogowe i poradnikowe, a także przy użyciu mediów społecznościowych. 

 

Z drugiej strony, spora część tego pokolenia wykazuje się dużą dozą nieufności zarówno wobec technologii, jak i treści zamieszczanych w Internecie. Nie zmienia to faktu, że większość pokolenia X korzysta z Sieci w celu wyszukiwania bieżących informacji. Dobrym sposobem na dotarcie do tej grupy są reklamy i teksty użytkowe zamieszczane na portalach informacyjnych, związanych z gospodarką, polityką i życiem publicznym.

Pokolenie Y

Potocznie nazywane również Millenialsami to pokolenie ludzi urodzonych między 1980, a 2000 rokiem. Jest to pokolenie, które obcuje ze światem cyfrowym od młodych lat i szybko adaptuje się do zachodzących zmian. Wyróżnikiem Millenialsów jest również indywidualizm i nastawienie na spełnianie własnych potrzeb, ale jednocześnie angażowanie się w akcje społeczne. Można spotkać się również z opiniami, że pokolenie Y jest bardzo roszczeniowe.

 

Do pokolenia Y najlepiej docierać za pośrednictwem mediów społecznościowych. Ludzie z tego pokolenia aktywnie uczestniczą w dyskusjach i chętnie wyrażają swoją opinię w Internecie. Jeśli Millenialsi są Twoją grupą docelową, postaraj się nawiązać z nimi dialog. Odpisuj na ich komentarze, staraj się merytorycznie odnosić do zarzutów i doceniaj pochlebne opinie. Dobrą formą dotarcia do pokolenia Y są także reklamy na serwisach typu YouTube, newslettery, czy kampanie społeczne.

Pokolenie Z

Czyli ludzie urodzeni po 2000 roku. To pierwsze pokolenie, dla którego Internet, czy smartfon to rzeczy oczywiste i zastane. Cechuje ich pragmatyzm i niezwykła sprawność w poruszaniu się po wirtualnym świecie.

 

Do pokolenia Z można docierać wszystkimi kanałami cyfrowymi, jednak najskuteczniejszym narzędziem w tym zakresie będą media społecznościowe. Jeśli chcesz trafić do tej grupy, dobrze jeśli Twój produkt lub usługa będzie powiązana z jakąś ideą. Bardzo korzystne może okazać się również docieranie do pokolenia Z przy pomocy influencerów.

Narzędzia, które pomogą Ci dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej

W celu podniesienia skuteczności w docieraniu do grupy docelowej zastosuj odpowiednie narzędzia. W GO.PL oferujemy wsparcie w komunikacji z klienta w postaci chociażby:

Dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej jest podstawą dobrze funkcjonującego biznesu. Im wcześniej zaczniesz, tym szybciej osiągniesz sukces sprzedażowy!

  






Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt