Jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej?
Określenie grupy docelowej to podstawowy element budowania strategii marketingowej i komunikacyjnej. Jednak jak dotrzeć do swojego targetu? Ten proces jest złożony, aczkolwiek istnieją pewne sposoby i narzędzia, które znacznie go ułatwiają i podnoszą jego efektywność.
Sprawdź, jakie kanały komunikacji są najodpowiedniejsze w przypadku poszczególnych grup docelowych. Od podjęcia odpowiednich decyzji w tym zakresie zależy Twoja konwersja sprzedaży.
Podział pokoleniowy
Aktualnie uznaje się, że wszyscy żyjący obecnie ludzie przynależą do jednego z pięciu pokoleń. Mimo, że jest to pewne uproszczenie, każde z nich posiada wiele punktów wspólnych. Ludzi z tego samego pokolenia łączą ich między innymi:
- okres, w którym się urodzili,
- kontekst historyczny
- mentalność, wynikająca z podobnych przeżyć
- podejście do technologii
- schematy zachowań i postrzegania świata
Oczywiście w tym samym pokoleniu znajdziemy ludzi o skrajnie różnych poglądach i wartościach. Nie zmienia to faktu, że istnieją pewne cechy wspólne łączące pokolenia w szerszym rozumieniu i na ich podstawie można określić skuteczne sposoby dotarcia do tych grup.
Ciche pokolenie
Uznaje się, że do cichego pokolenia przynależą osoby urodzone między 1927, a 1945 rokiem. Pomimo tego, że ich aktywność w Internecie jest znikoma, w dalszym ciągu stanowią dużą grupę docelową w przypadku niektórych produktów i usług.
Dobrym sposobem na dotarcie do osób z cichego pokolenia są tradycyjne sposoby marketingu, takie jak reklamy i artykuły w prasie drukowanej, czy papierowe ulotki. Drogą elektroniczną do tej grupy najlepiej docierać poprzez maile. Starsze osoby, jeśli już korzystają z Internetu, najczęściej posiadają elektroniczne skrzynki pocztowe. Pamiętaj, aby wiadomości z ofertą były proste w przekazie i sformatowane odpowiednio do wieku tej grupy docelowej. Duże, czytelne czcionki i stonowane kolory z pewnością ułatwią im przyswojenie treści.
Pokolenie wyżu demograficznego
To pokolenie urodzone w latach 1946-1964 bywa nazywane również Baby Boomers, ze względu na wysoki przyrost naturalny w tym okresie. Duża część pokolenia wyżu demograficznego jest aktywna w Sieci i cechuje się wnikliwością podczas analizowania oferty.
Uważa się, że to pokolenie przywiązuje dużą wagę do sprawdzonych marek i rozwiązań. Jest to grupa lojalnych konsumentów, których jednak łatwo do siebie zrazić. Najlepiej docierać do nich za pośrednictwem telewizji, a w świecie wirtualnym poprzez newslettery i programy lojalnościowe. Konkretny, sprecyzowany przekaz, klarowne warunki oferty i wyróżnienia w postaci zniżek, czy gadżetów to elementy, dzięki którym zyskasz przychylność pokolenia Baby Boomers.
Pokolenie X
Przez niektóre źródła określane również pokoleniem zagubionych. To ludzie urodzeni między 1965, a 1979 rokiem. Czasy młodości i wchodzenia w dorosłość tego pokolenia przypadają na burzliwy i niepewny okres. Uważa się, że pokolenie X cechuje się przedsiębiorczością i wiarą w nadrzędne znaczenie sukcesu, szczególnie zawodowego.
Dotarcie do tej grupy nie jest łatwe. Część pokolenia X jest zafascynowana nowymi technologiami i otwarta na świat, więc można docierać do nich poprzez teksty blogowe i poradnikowe, a także przy użyciu mediów społecznościowych.
Z drugiej strony, spora część tego pokolenia wykazuje się dużą dozą nieufności zarówno wobec technologii, jak i treści zamieszczanych w Internecie. Nie zmienia to faktu, że większość pokolenia X korzysta z Sieci w celu wyszukiwania bieżących informacji. Dobrym sposobem na dotarcie do tej grupy są reklamy i teksty użytkowe zamieszczane na portalach informacyjnych, związanych z gospodarką, polityką i życiem publicznym.
Pokolenie Y
Potocznie nazywane również Millenialsami to pokolenie ludzi urodzonych między 1980, a 2000 rokiem. Jest to pokolenie, które obcuje ze światem cyfrowym od młodych lat i szybko adaptuje się do zachodzących zmian. Wyróżnikiem Millenialsów jest również indywidualizm i nastawienie na spełnianie własnych potrzeb, ale jednocześnie angażowanie się w akcje społeczne. Można spotkać się również z opiniami, że pokolenie Y jest bardzo roszczeniowe.
Do pokolenia Y najlepiej docierać za pośrednictwem mediów społecznościowych. Ludzie z tego pokolenia aktywnie uczestniczą w dyskusjach i chętnie wyrażają swoją opinię w Internecie. Jeśli Millenialsi są Twoją grupą docelową, postaraj się nawiązać z nimi dialog. Odpisuj na ich komentarze, staraj się merytorycznie odnosić do zarzutów i doceniaj pochlebne opinie. Dobrą formą dotarcia do pokolenia Y są także reklamy na serwisach typu YouTube, newslettery, czy kampanie społeczne.
Pokolenie Z
Czyli ludzie urodzeni po 2000 roku. To pierwsze pokolenie, dla którego Internet, czy smartfon to rzeczy oczywiste i zastane. Cechuje ich pragmatyzm i niezwykła sprawność w poruszaniu się po wirtualnym świecie.
Do pokolenia Z można docierać wszystkimi kanałami cyfrowymi, jednak najskuteczniejszym narzędziem w tym zakresie będą media społecznościowe. Jeśli chcesz trafić do tej grupy, dobrze jeśli Twój produkt lub usługa będzie powiązana z jakąś ideą. Bardzo korzystne może okazać się również docieranie do pokolenia Z przy pomocy influencerów.
Narzędzia, które pomogą Ci dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej
W celu podniesienia skuteczności w docieraniu do grupy docelowej zastosuj odpowiednie narzędzia. W GO.PL oferujemy wsparcie w komunikacji z klienta w postaci chociażby:
- mailGO - jest to system przeznaczony do wysyłki spersonalizowanych e-maili do osób, których adresy mailowe znajdują się w bazach naszych partnerów (m.in. Onet, Google),
- videoGO - krótkie i angażujące, reklamowe klipy video. Ich siła tkwi w spersonalizowaniu pod kątem remarketingu. Oznacza to, że w klipach promowane są produkty, które użytkownik oglądał wcześniej na sklepie internetowym lub dodał je do koszyka, ale nie sfinalizował transakcji. Dzięki temu trafisz bezpośrednio do grupy zainteresowanej Twoimi produktami.
- similarGO - narzędzie służące do gromadzenia i analizy danych pod kątem intencji zakupowych użytkowników. Dzięki temu narzędziu możesz zdecydować, kto ma zobaczyć Twoją reklamę. Prowadzisz sklep wędkarski? Oferuj swoje usługi grupie, która jest nimi realnie zainteresowana. Przekonasz się, że zwrot z inwestycji na działania marketingowe znacząco wzrośnie!
Dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej jest podstawą dobrze funkcjonującego biznesu. Im wcześniej zaczniesz, tym szybciej osiągniesz sukces sprzedażowy!