Jak marketerzy powinni komunikować się z Pokoleniem Z?
Kto zalicza się do Pokolenia Z? Wedle większości statystyk osoby urodzone po 1995 roku. To ludzie, którzy dorastali lub nadal dorastają w erze mediów społecznościowych, nowych technologii i wszechobecnej cyfryzacji. Wszechobecny dostęp do informacji i rozrywki oraz natłok bodźców sprawia, że z Pokoleniem Z należy komunikować się w określony sposób. Chcesz wiedzieć w jaki? Zapoznaj się ze wskazówkami zawartymi w dalszej części tekstu!
Czym wyróżnia się Pokolenie Z?
Głównym wyróżnikiem Pokolenia Z jest naturalna umiejętność swobodnego poruszania się w świecie technologii. Tzw. Zoomersi korzystają z Internetu instynktownie i szerokim łukiem omijają inwazyjne przekazy reklamowe. Dorastanie w świecie przesyconym marketingiem internetowym sprawiło, że przedstawiciele Pokolenia Z bardzo sceptycznie podchodzą do reklamy samej w sobie.
Tworząc strategię komunikacji, która ma trafiać do Zoomersów, pamiętaj o kreatywności i otwartości cechującej to pokolenie. Pokolenie Z reaguje szybko, podchodzi do życia w sposób pragmatyczny i bardzo łatwo się rozprasza. Przeciętny przedstawiciel tego pokolenia jest w stanie skupić uwagę na Twoim przekazie marketingowym maksymalnie przez 8 sekund!
Odporni na kreację
Ponad 60% Zoomersów uważa, że reklamy, w których występują zwykli ludzie, są bardziej autentyczne od ich odpowiedników z celebrytami w roli głównej. Tak wynika z danych opublikowanych przez amerykańską agencję Deep Focus. O czym to świadczy? Młodzi ludzie są bardziej odporni na kreację reklamową i wykazują się nieufnością wobec autorytetów czy osób powszechnie znanych.
Osoby, dla których wirtualny świat jest zjawiskiem zastanym, z premedytacją nie dopuszczają do siebie natłoku reklam. Pokolenie Z stroni od oglądania telewizji, regularnie używa blokerów reklam w Sieci i bez sentymentów oczyszcza skrzynkę mailową ze spamu i ofert produktowych. Jak więc do nich dotrzeć?
Jak dotrzeć do pokolenia Z?
Naturalnym środowiskiem Zoomersów są media społecznościowe. Oczywiście popularność poszczególnych platform nieustannie wzrasta i maleje. Nie zmienia to jednak faktu, że to właśnie za pomocą social mediów powinieneś komunikować się z Pokoleniem Z.
Jednak sama obecność w mediach społecznościowych nie wystarczy, aby odnieść sukces. Twój przekaz powinien być zwięzły, odnoszący się do emocji i jeśli to możliwe zaangażowany społecznie. Pokolenie Z jest wyczulone na nierówności i wszelkie przejawy dyskryminacji. Dobitnym potwierdzeniem takiego stanu rzeczy są akcje takie jak #metoo, czy #bodypositive, których głównym motorem napędowym było właśnie młode pokolenie.
Kolejną kwestią jest forma, którą powinien przybrać Twój przekaz marketingowy. Video content będzie w tym aspekcie najodpowiedniejszym wyborem. Stories na Instagramie, viralowe filmiki na TikToku, rozbudowane vlogi na YouTube - to formy, które są integralną częścią Pokolenia Z. Oczywiście niemniej ważna jest jakość i rodzaj treści, którą w nich zawrzesz.
Pamiętaj, że Zoomersi cenią sobie transparentność, szczerość i otwartość. To pokolenie, które łatwo do siebie zniechęcić, dlatego wszelkie próby manipulowania przekazem mogą okazać się opłakane w skutkach.
Równie ważne jest zaangażowanie Pokolenia Z w cele przyświecające Twojej marce. Przedstawiciele tego pokolenia tworzą content bez ustanku. Ich aktywność w social mediach polega w dużej mierze na dzieleniu się swoimi pasjami i kreatywnością. Jeśli pozwolisz Zoomersom zaangażować się w realne działania, które przynoszą namacalne efekty, możesz sporo zyskać! Akcje społeczne i charytatywne, budowanie świadomości obywatelskiej, przeciwdziałanie dyskryminacji, to zjawiska, które przyciągają Pokolenie Z.
Jakiego języka używać?
Największym błędem, jaki możesz popełnić w sposobie komunikacji z młodymi odbiorcami, jest nieumiejętne stosowanie “języka młodzieżowego”. Wplatanie w przekaz slangu czy modnych zwrotów potocznych, przynosi zazwyczaj skutek odwrotny od zamierzonego. Taka komunikacja zazwyczaj sprawia, że dana marka w oczach Zoomersów staje się nieautentyczna i infantylna.
Zamiast nowomowy postaw na prostotę i prawdziwość przekazu. Posługuj się naturalnym językiem. Może i Zoomersi komunikują się między sobą inaczej niż ze starszymi pokoleniami jednak bez obaw, Pokolenie Z doskonale rozumie uniwersalny język.
Komunikacja z Pokoleniem Z - czego się wystrzegać?
Twój produkt raczej nie zmieni losów świata? Zrezygnuj więc z patetycznych haseł i wzniosłych deklaracji. Pokolenie Z jest sceptyczne i doskonale wykrywa fałszywe intencje marketerów. To generacja, którą drażni szufladkowanie i stereotypowe myślenie.
Kierując przekaz do Pokolenia Z, wystrzegaj się podziału ról ze względu na płeć, wiek czy pochodzenie. Staraj się, aby w Twojej komunikacji dużą rolę odgrywała tolerancja i akceptacja różnorodności. Pamiętaj jednak, że nadmierne epatowanie tymi wartościami może zostać odebrane jako tani chwyt marketingowy.
Najważniejsze w komunikacji z Pokoleniem Z jest uszanowanie ich podejścia do świata i wykazanie się autentycznością. Próby przypodobania się i grania wartościami, które są im bliskie, mogą przynieść więcej szkód niż pożytku!