MadTech – dlaczego ma znaczenie dla marketingu?

25 października 2022

MadTech – dlaczego ma znaczenie dla marketingu

Marketing podlega nieustannym zmianom. Rozwój innowacyjnych technologii ma na niego największy wpływ. Obecnie nikt nie wyobraża sobie sprzedaży bez reklamy, strategii marketingowej i CMS. MadTech to technologia łącząca wszystkie wymienione pojęcia w jedno. W poniższym artykule przedstawiono jego definicję i znaczenie, jakie ma dla planowania strategii marketingowych.

Platforma MadTech i jego definicja

MadTech to termin zastosowany po raz pierwszy w 2015 roku przez Davida M. Raaba. Definicja zawiera połączenie marketingu, reklamy i technologii. Pojęcie zostało stworzone celem lepszego odzwierciedlenia nowoczesnych strategii marketingowych i reklamowych – są nieodwracalnie połączone za pomocą różnorodnych danych. Mowa tutaj o związaniu ze sobą takich technologii jak MarTech i AdTech.

Platformy AdTech to nie tylko narzędzia służące do zwiększania świadomości klientów i pozyskiwania nowych konsumentów. I odwrotnie, technologia MarTech coraz częściej zyskuje możliwości wykraczające poza pasywne kolekcjonowanie informacji na temat użytkowników. Obecnie systemy działają na ogromnych ilościach danych, oferując współpracę z social mediami, czy sztuczną inteligencją. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, które się wzajemnie przenikają, powstała koncepcja MadTechu.

Technologia MadTech – z czego się składa?

Definicja MadTechu jasno wskazuje, że jest to połączenie AdTechu i MarTechu. Technologia znajduje punkt łączący wszystkie trzy koncepcje stosowane w sprzedaży, czyli: marketing, reklamę i technologię.

Początkowo każdy z nich był osobnym parametrem. AdTech dotyczył reklam, a MarTech marketingu. Funkcjonowały one równocześnie, ale ich działanie było przeprowadzane na dwóch różnych etapach sprzedażowych. Z czasem granica, która ich dzieliła była coraz bardziej rozmazana, a dane i przetwarzane procesy zaczęły się przenikać.

W skrócie AdTech pomaga reklamodawcom tworzyć, wykonywać, zarządzać i mierzyć wszystkie działania reklamowe. Może funkcjonować i zbierać dane na wielu polach – social media, aplikacje mobilne, czy dedykowane strony internetowe.

MarTech ma na celu umożliwianie marketerom budowanie, rozwijanie i zarządzanie działaniami marketingowymi. Należą do nich m.in. testy A/B, marketing e-mailowy, planowanie mediów społecznościowych, personalizacja, opinie użytkowników i analityka internetowa.

Najlepsze części MarTech i AdTech są połączone w ramach MadTechu, dzięki czemu wyeliminowano wady, które posiadają technologie działające osobno. Do korzyści można zaliczyć zwiększony zakres personalizacji, które mogą ukierunkować określone zachowania klientów na różnych platformach. Co więcej, planowanie mediów społecznościowych staje się łatwe, a spostrzeżenia dotyczące zakupów są znacznie dokładniejsze. MadTech pozwala marketerom i reklamodawcom mierzyć zasięgi, a w konsekwencji poprawiać jakość danych, co skutkuje lepszym targetowaniem.

Korzyści płynące z MadTech

Niezależnie od tego, na jakiej platformie pracuje marka, każda z nich wiąże się z magazynowaniem i przetwarzaniem bardzo dużej ilości danych dotyczących klientów oraz ich preferencji. Natomiast MadTech pomaga łączyć ze sobą technologię reklamową i marketingową w jedną, spójną kategorię.

Co więcej, MadTech jest platformą scentralizowaną, co pozwala wyeliminować problem przytłaczającej liczby dostępnych opcji w ramach AdTech i MarTech. Ponadto system pobiera dane klientów z różnorodnych miejsc – punktów sprzedaży, programów lojalnościowych, stron internetowych i mediów społecznościowych. Następnie łączy je i przedstawia reklamy cyfrowe. Pomaga to markom w maksymalnym wykorzystaniu środków przeznaczonych na działania marketingowe. Umożliwia nawiązanie emocjonalnej więzi z klientem, co stanowi bardzo duży krok w sprzedaży oraz gwarantuje powrót użytkowników do danej firmy.

MadTech łączy w jedno wszystkie dane pochodzące z MarTech i AdTech. Dzięki temu firmy i marki mogą prowadzić marketing oparty na osobach, który polega na kierowaniu i określaniu wielkości wpływu kampanii na poziomie indywidualnego użytkownika w dowolnym kanale. Szczegółowe dane klientów pozwalają marketerom efektywniej mierzyć zasoby reklamowe, co prowadzi do przeprowadzenia lepszych działań marketingowych. Technologia MadTech zmniejsza nakłady finansowe przeznaczane na koszt kampanii reklamowych.

Niezbędna technologia w marketingu XXI wieku

MadTech polega na połączeniu wielu systemów w jedną, sprawnie funkcjonującą technologię. Z jej pomocą popularne marki budują zasięgi, wzmacniają relacje z klientem oraz wdrażają spersonalizowane kampanie reklamowe. MadTech umożliwia lepsze zrozumienie użytkowników, ich zachowań oraz zakupów, jakie dokonują.

Co więcej, wykorzystuje takie technologie, jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, jednocześnie centralizując obszar swoich działań. MadTech daje wszystkim firmom i markom równe szanse, niezależnie od ich popularności czy wielkości. Bez wątpienia system to odpowiedź na bezustannie zmieniającą się technologię, a obecnie niewiele firm przetrwa bez jej prawidłowego wykorzystania.

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt