Mobile First - co musisz wiedzieć?

16 lutego 2022

Mobile First - co musisz wiedzieć?

Jeszcze do niedawna strony internetowe były projektowane w myśl zasady desktop first. Jednak czas, gdy to komputery były podstawowym narzędziem do korzystania z Internetu, bezpowrotnie przeminął. W 2017 r. nastąpił przełom, wobec którego ciężko pozostać obojętnym. Po raz pierwszy w historii ponad 50% wyszukiwań w Google pochodziło z urządzeń mobilnych. Przekonaj się, czym jest mobile first i dlaczego wdrożenie tej filozofii w życie jest kluczowe w kontekście utrzymania się na rynku.

Czym jest Mobile First?

Mobile First można określić jako koncepcję, zasadę lub filozofię w projektowaniu stron internetowych. Polega ona na tworzeniu w pierwszej kolejności wersji mobilnych, a następnie dostosowywaniu ich do ekranu komputera. To innowacyjne podejście, którego esencją jest rozbudowywanie strony pod większe rozdzielczości, a nie okrajanie witryny pod urządzenia mobilne.

 

Koncept Mobile First jest ściśle związany z popularyzacją RWD (Responsive Web Design). Strony responsywne są projektowane tak, aby automatycznie dostosowywać się do rozdzielczości ekranu na danym urządzeniu. 

 

Tworzenie strony w duchu Mobile First rozpoczyna się od zaprojektowania witryny w najniższej rozdzielczości tak, aby była dostosowana do najmniejszych urządzeń. Na tym etapie twórcy witryny koncentrują się zarówno na aspektach związanych z UX (User Experience), jak i specyfiką techniczną urządzeń mobilnych. Osiągnięcie balansu w tych kategoriach jest kluczem do stworzenia responsywnej i przyjaznej dla użytkowników witryny.

Urządzenia mobilne - nie możesz ich ignorować

Znaczenie urządzeń mobilnych, a w szczególności smartfonów, sukcesywnie rośnie. Dynamiczny rozwój aplikacji mobilnych i technologii używanych w smartfonach sprawia, że te urządzenia z powodzeniem zastępują klasyczne komputery. Dużą rolę w popularyzacji tych urządzeń odgrywa ich niewielki rozmiar i niska waga. Smartfony są po prostu bardzo wygodne.

 

Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie “Digital 2021” udział użytkowników mobilnych w ogólnej liczbie internautów wynosi 92,6%! To ok. 4,3 miliarda ludzi. 

Wdrażanie Mobile First - o czym należy pamiętać?

Jeśli chcesz, aby Twoja strona była atrakcyjna dla użytkowników, musisz pamiętać o ograniczeniach, które niesie ze sobą niewielki ekran smartfona. W związku z tym ogranicz informacje zawarte na stronie do niezbędnego minimum. Pamiętaj, że wraz z popularyzacją urządzeń mobilnych użytkownicy stają się coraz mniej cierpliwi. Treści na stronie powinny być więc przejrzyste i zwięzłe. Przepełniona danymi i grafikami strona stoi w opozycji do koncepcji Mobile First.

Niemniej ważne jest uświadomienie sobie, jak wygląda użytkowanie interfejsu na urządzeniu mobilnym. W tym przypadku interakcja następuje przy użyciu palców, a nie precyzyjnego kursora myszki. Mając to na uwadze, pamiętaj aby wszelkie elementy na stronie:

 

 

Wdrożenie tych zasad niweluje przypadkowe kliknięcia w “martwe pola” albo elementy, których użytkownik nie miał zamiaru otwierać. To niezwykle ważne w kontekście UX.

 

Filozofia Mobile First opiera się przede wszystkim na funkcjonalności witryny. Minimalizm i prostota zajmuje w tej koncepcji nadrzędna pozycję. To z kolei sprawia, że projektowanie witryny wymaga rezygnacji z wielu rozwiązań, które sprawdziłyby się w desktopowej wersji strony. Jednak tylko na początku!

 

Po stworzeniu projektu strony zgodnie z zasadą Mobile First specjaliści stopniowo rozbudowują go pod desktop. Dzięki temu strona na urządzeniach mobilnych jest praktyczna i intuicyjna, a wersja na duże ekrany oferuje więcej użyteczności czy elementów graficznych. 

Mobile First Index - co to takiego? 

W 2021 r. nastąpiła prawdziwa rewolucja w sposobie budowania rankingu Google. Jest to bezpośrednio związane z wprowadzeniem zasady Mobile First Index.

 

W koncepcji Mobile First Index domyślnym botem, który analizuje zawartość witryny, jest ten odpowiedzialny za analizę wersji mobilnej. Innymi słowy, pozycjonowanie strony w Google jest ustalane w oparciu o ocenę Smartphone Googlebota.

 

Skutek? Wdrożenie Mobile First Index sprawiło, że mobilne wersje strony stały się dla botów priorytetowe. Nie oznacza to jednak, że istnieją dwa odrębne indeksy dla desktopu i urządzeń mobilnych. Google w dalszym ciągu korzysta z jednego, zespolonego indeksu. Zmiana nastąpiła jedynie w sposobie oceny stron przez boty w kontekście ich pozycjonowania. W związku z tym, jeśli Twoja strona nie posiada odpowiednio zaprojektowanej wersji mobilnej, będzie słabo widoczna w przeglądarkach.

 

Tworząc stronę internetową, zawsze stawiaj komfort użytkowników na pierwszym miejscu. Bądź na bieżąco ze światowymi trendami i regularnie usprawniaj swoją witrynę. Wysokie pozycjonowanie strony w Google, to więcej leadów sprzedażowych, czyli Twój zysk! 

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt