OmniChannel- uzupełniające się strategie online i offline

24 października 2019

Jako osoba posiadająca swój sklep internetowy musisz zapewnić klientom wielokanałowość sprzedaży(1). W ten sposób możesz poznać nawyki Twoich konsumentów i zapewnić im to, czego oczekują. Może wolą oni kupować jedynie przez Internet, a Ty obecnie zapewniasz im sprzedaż w sklepie fizycznym. Pomyśl o tym, że żyjemy w czasach, w których Internet odgrywa ogromną rolę, a wymagania konsumentów są niewyobrażalnie duże i ciągle rosną. Musisz dołożyć wszelkich starań, aby te wymagania spełnić. Jak to zrobić? Mamy dla Ciebie odpowiedź.

Jakie kanały sprzedaży możesz wprowadzić w Twojej firmie?

Pewnie masz już sklep internetowy, czyli pierwszy kanał sprzedaży. Jest on można powiedzieć kluczowym i od niego możesz zacząć budowanie kolejnych. Pomyśl o dostępności technologii i o jej możliwościach. Masz przynajmniej kilka opcji, które możesz wykorzystać a jedną z nich jest mobilna wersja strony lub aplikacja. (2) Jak myślisz, że sklep internetowy to wystarczająco dużo, aby zyskać i zatrzymać klientów to jesteś w dużym błędzie. Popularność używania telefonu do dokonywania zakupów z roku na rok wzrasta. Ludzie mają możliwość przeglądania produktów w aplikacji w każdym momencie ich dnia nie mając znaczenia, gdzie są. W przerwie w pracy, na spacerze, czy jadąc w pociągu mogą otworzyć aplikację i zacząć szukać produktów. Oczywiście możesz utworzyć mobilną wersję strony internetowej, ale wiele osób woli wybrać aplikację ze względu na to, że szybciej jest kliknąć w ikonę niż wpisać nazwę sklepu w wyszukiwarce i czekać na załadowanie wyników. Najlepiej jednak byłoby wprowadzić obie rzeczy, czyli i wersje mobilną strony i aplikacje. Może wydawać Ci się, że będzie to czasochłonne i kosztowne, ale konkurencja na rynku eCommerce sprawia, że już na początku swojej działalności powinieneś wprowadzić kilka kanałów. Postaraj się więc zainwestować i czas, i pieniądze w rozbudowę omnichannel.

Warto również pomyśleć o sprzedaży poprzez social media. Portal społecznościowy Facebook nie tak dawno wprowadził marketplace dla firm i dla indywidualnych osób. Media społecznościowe coraz bardziej się rozwijają i możemy za ich pomocą coraz więcej. Czasy, w których służyły one do komunikacji lub dodawania zdjęć powoli mijają, a obecnie stają się one ogromną maszyną do prowadzenia biznesu czy działań marketingowych. Na pewno sprzedaż w social media będzie dodatkowym atutem firmy i udogodnieniem dla użytkowników portalu Facebook, a jest ich sporo, bo jak na obecną chwile jest to 2,32 mld.

Oprócz tego możesz również sprzedawać na platformie handlowej Allegro. Oczywiście nie musi to być to Twój główny kanał, ale może być on dodatkowym bądź początkowym. Zawsze jest to inna forma na dotarcie do klienta oraz kolejne źródło, z którego możesz o nim informacje. Możesz dowiedzieć się tak, czy jest na Twoje produkty popyt, czy cena nie jest za wysoka oraz czy może sposoby wysyłki są bardziej dopasowane do upodobań Twoich klientów niż w innych kanałach.

Łącząc ze sobą wszystkie możliwe kanały uzyskasz pełen wachlarz informacji o Twoich klientach, o ich upodobaniach i zainteresowaniach. Widząc, który z nich jest najbardziej lubiany i używany przez ludzi możesz oczywiście zwiększyć jego ważność i to na nim się opierać. Nigdy jednak nie wiesz, czy w przeciągu miesiąca sytuacja nie ulegnie zmianie i czy kupujący nie zmienią upodobań. Miej na uwadze również w jakiej branży działasz, bo może się okazać, że niektóre sposoby dystrybucji w Twoim przypadku będą zupełnie niepotrzebne. Zrób więc research o Twojej konkurencji, aby dowiedzieć się w jaki sposób oni używają omnichannel. Czy głównym źródłem ich sprzedaży jest aplikacja czy może social media? W ten sposób zrozumiesz, że sprzedaż, którą obecnie prowadzisz jest może zaniżona ze względu właśnie na niewystarczającą ilość kanałów dystrybucji.

Przykładem firmy, która była świadoma utworzenia nowego kanału, jest duża firma kosmetyczna, która oferowała produkty jedynie w formie e-sklepu. Po pewnym czasie jej działalności została podjęta decyzja o utworzeniu sklepu stacjonarnego. Produkty były w konkurencyjnych cenach dostępne na ich e-sklepie, co sprawiało, że ludzie mieli wątpliwości, czy aby na pewno są one oryginalne. Dlatego też otworzono sklepy stacjonarne, w których można obecnie dotknąć produktów i ich wypróbować. Wpłynęło to pozytywnie na zaufanie ludzi a także wizerunek firmy. Sprzedaż zwiększyła się właśnie dzięki otworzeniu sklepu stacjonarnego.

Spójność strategii marketingowej w różnych kanałach sprzedaży to podstawa!

W obecnym świecie, wyzwaniem dla sklepów jest zapewnienie tego samego doświadczenia przy wykorzystaniu każdego kanału(3). To znaczy, że nie ważne, gdzie klient zakupi produkt, będzie on oczekiwał tego samego UX. Oprzyjmy się więc na przykładzie. Gdy kupujesz w sklepie stacjonarnym produkt, to możesz spodziewać się jakiejś formy doradztwa. Może chcesz się zapytać o dostępny rozmiar albo o czas, jaki posiadasz na zwrot towaru. Jeżeli następnym razem zdecydujesz, że chcesz dokonać zakupu w sklepie internetowym to też będziesz oczekiwał, że tą pomoc uzyskasz. Nie ważne jest więc miejsce zakupu, ale aby jakość usługi była taka sama. Bardzo popularnym zjawiskiem dotyczącym wielokanałowości jest showrooming, czyli praktyka stosowana przez klientów - Gdy konsument jest w sklepie stacjonarnym i ogląda produkty to często wyszukuje je jednocześnie w Internecie sprawdzając, czy może cena produktu przy zakupie online nie jest tańsza lub jaką cenę ma konkurencja.

Jak pewnie wiesz jednym z ważniejszych czynników decydujących o zakupie produktu bądź usługi jest właśnie cena. Klient musi czuć, że zapewniając mu parę kanałów dystrybucji jesteś z nim szczery i nie chcesz go oszukać. Ponieważ wspomniana przez nas metoda showroomingu stała się popularna i konsument może porównać w łatwy sposób ceny, dobrze jest, aby były one ze sobą spójne. W przypadku gdy wprowadzasz dyskryminację cenową, klient może szybko się zorientować i zrezygnować z Twojej firmy a tym samym przejść do konkurencji.

Mówiąc o zgodności marki, nie możesz zapomnieć o spójności dostępności produktu. Może nawet we własnym życiu miałeś sytuację, że zobaczyłeś w aplikacji dużą dostępność produktu w sklepie stacjonarnym, a okazało się po przyjściu do sklepu, że wybrany przez Ciebie produkt jest jednak niedostępny. Staraj się unikać takich sytuacji i na bieżąco aktualizuj dostępność produktów. Oczywiście przyda się do tego odpowiedni system, który będzie automatycznie zmieniał ilość dostępnych produktów.

Kolejną kwestią jest reklamacja produktu. Jeżeli ktoś kupił produkt w sklepie online, ale chce go zwrócić w sklepie stacjonarnym lub na odwrót, to zapewnij mu taką możliwość. Każdy z nas ma swoje preferencje. Może lubisz kupować przez Internet, ale zwracać produkty już w sklepie stacjonarnym. Może boisz się, że zostaniesz oszukany odsyłając produkt i że nie dostaniesz zwrotu pieniędzy, a gdy pójdziesz do sklepu to wiesz, że środki są zwracane na Twoje konto od razu.

Dawanie ludziom szerokich możliwości wyboru sprawi, że poznasz ich preferencje i w przyszłości będziesz mógł bardziej spersonalizować sprzedaż. W dużej mierze prowadzenie biznesu polega na ciągłych udoskonaleniach i zmianach. Nie obawiaj się więc, że wprowadzenie dodatkowego kanału sprzedaży negatywnie wpłynie na Twój biznes, może jedynie go polepszyć.

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wielokanalowosc-sprzedazy-czyli-zachodni-trend-na-polskim-rynku
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-e-commerce-kanaly-sprzedazy-dla-poczatkujacego-e-sprzedawcy
https://crealytics.com/blog/getting-omnichannel-right-pairing-online-offline-strategies-maximize-sales/

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt