Porzucony koszyk? NO WAY!

Podziel się

KoszykPosiadanie koszyka w swoim e-sklepie to dzisiaj norma. Klienci, niczym do wózka sklepowego w supermarkecie, wkładają do wirtualnego koszyka wybrane przez siebie produkty. Włożenie towaru do niego nie jest jednak równoznaczne z dokonaniem zakupu. Nazywa się to potocznie porzuceniem koszyka.

 

Czym jest porzucony koszyk?

Za porzucony uznaje się ten koszyk, w którym klient zostawił produkty przed ich ostatecznym zakupem, inaczej mówiąc nie doszło do transakcji kupna sprzedaży.

Jak pokazują badania, opublikowane na portalu statista.com, w 2017 roku aż 76,9% koszyków w sklepach internetowych zostało porzuconych. To o prawie 8 punktów procentowych więcej w porównaniu do roku 2016. Tyle osób dodało do koszyka jakieś produkty, czyli byli zdecydowani na zakup, a ostatecznie zamówienia nie dokonali.

 

Powody porzucania koszyków.

Powodów porzucania koszyków może być wiele. Jednak najczęstsze z nich to dodatkowe koszty zakupów, obowiązek założenia konta (zarejestrowania się na stronie), skomplikowany proces płatności, skomplikowana nawigacja sklepu, zbyt długi proces zakupowy, niezbyt dogodne formy dostawy lub jej długi czas, brak możliwości zwrócenia produktu, odrzucenie płatności oraz błędy w działaniu strony.

 

Jak temu zapobiec?

Wspominaliśmy już o tym w tamtym tygodniu, przy okazji poprzedniego artykułu. Warto jednak jeszcze tych kilka punktów przypomnieć. Tak dla usystematyzowania wiedzy 🙂

Obecnie w coraz większej ilości e-sklepów nie płaci się za przesyłkę. Zazwyczaj taki przywilej jest jednak uwarunkowany odpowiednią wartością koszyka, którą trzeba przekroczyć aby skorzystać z darmowej dostawy.

Większość z nas nie lubi tracić czasu na zakładanie konta podczas robienia zakupów. Warto więc wprowadzić w swoim sklepie dwie opcje: jedną dla tych, którzy mogą poświęcić czas i zarejestrować się w serwisie, a drugą dla osób niemających czasu na rejestrację lub dla tych, którzy nie chcą podawać swoich danych. Dając wybór możemy zatrzymać wielu klientów.

Optymalną i maksymalną ścieżką zakupową jest ta zawarta w 5 krokach (8 kroków to już zdecydowanie za dużo).

Coraz częściej do e-zakupów wykorzystujemy urządzenia mobilne. Strona dostosowana do smartfonów i tabletów to w tym momencie must have każdego sklepu internetowego.

Warto zadbać także o to, aby klient mógł dokonać płatności na więcej niż jeden sposób. Mając wybór użytkownik wybierze opcję najbardziej dla siebie satysfakcjonującą. To co jest jednak najważniejsze to poczucie bezpieczeństwa w trakcie przeprowadzania transakcji.

No i w końcu ładny sklep to nie wszystko. Przede wszystkim powinien być przejrzysty, czytelny i przyjazny dla klienta. Im łatwiej się będzie po nim poruszał, tym większa szansa, że wróci.

Nie jesteśmy jednak w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji, przez które klient postanowi porzucić swój koszyk i zrezygnować z zamówienia. Dobrym rozwiązaniem jest przypomnienie się klientowi. Wykorzystać do tego możemy retargeting RTB oraz retargeting mailowy. Zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie pozwoli przypomnieć klientowi o produktach, które przed chwilą oglądał.

 

Wykorzystując działanie retargetingu RTB oraz retargetingu mailowego czyli spersonalizowanej wiadomości mailowej oraz kilka wyświetleń zdjęć z produktami, w różnych miejscach w sieci, zwiększasz szansę na to, że klient nie zapomni o porzuconym koszyku i wróci by sfinalizować płatność.