Remarketing czy retargeting? Czy ktoś wreszcie wyjaśni mi różnice?

Podziel się

Podąża za Tobą reklama tej czerwonej koszuli, którą właśnie oglądałeś? To remarketing. A może retargeting?

Remarketing, czy jak niektórzy mówią retargeting, to coraz popularniejsza metoda docierania do potencjalnych klientów, którzy już wcześniej odwiedzili naszą stronę internetową. Słowa te często używane są zamiennie, ale czy faktycznie oznaczają to samo? Czy występuje między nimi jakaś różnica?

Aby to zrozumieć zaczniemy od początku, rozłożymy te słowa na części pierwsze.

Remarketing to zlepek słowa marketing i przedrostka re. Marketing to czynności wspierające sprzedaż, wykonywane różnymi metodami i technikami oddziaływania na nabywcę. Przedrostek re na początku wyrazów złożonych oznacza ponownie, powtórnie, na nowo.

Czym zatem jest remarketing? To nic innego jak powtórzenie przekazu reklamowego. To wyświetlenie reklamy, użytkownikowi, który odwiedził już wcześniej stronę internetową.

Retargeting, jak już można się domyślić, to natomiast połączenie słowa targeting z przedrostkiem re. Targetowanie to inaczej selekcjonowanie. To proces selekcji konsumentów w celu określenia docelowej grupy odbiorców, która w największym stopniu jest zainteresowana reklamowanym produktem.  

Retargeting jest więc ponownym “uderzeniem” do osób, które wcześniej były już zainteresowane produktem czy marką.

Zatem, wyświetlanie reklam, użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili naszą stronę kontra docieranie do osób, które wcześniej były zainteresowane naszym produktem. Myślę, że możemy uznać, iż remarketing i retargeting to słowa tożsame. No bo jak docierać do zainteresowanych jak nie reklamą.

Ale jak to działa?

Korzystanie z remarketingu/retargetingu wcale nie jest trudne, a największą jego zaletą jest to, że nie musimy zgadywać, ani prowadzić żadnych badań, aby wiedzieć z jakich innych stron korzystają nasi klienci. To wszystko robią za nas pliki cookie.

Wystarczy w stopkę swojej strony wgrać kody remarketingowe (kody śledzące), dzięki, którym będziemy wiedzieć, jak użytkownik, który odwiedził naszą stronę się na niej zachowywał. Teraz jest do niego przypisane “ciasteczko”, dzięki czemu dopasowana reklama będzie za nim podążała. Będzie mu wyświetlana na kolejnych stronach, na które wchodzi.

Zalety retargetingu?

Jest ich mnóstwo. Po pierwsze pozostajesz z użytkownikiem w “stałym kontakcie”, przypominasz mu się. Po drugie wyświetlony przekaz reklamowy zachęca, motywuje go do powrotu do sklepu. Po trzecie działania remarketingowe są skuteczne również w zastosowaniu do tych, którzy już dokonali zakupu. Możesz zaproponować im dobra komplementarne, produkty, które w jakiś sposób będą powiązane z ich wcześniejszym zakupem.

No dobra, ale ile to tak naprawdę kosztuje?

A to zależy. Na koszt kampani remarketingowej składa się kilka czynników. Między innymi koszt wdrożenia kodów remarketingowych, koszt stworzenia banerów reklamowych, prowizje jakie pobierają firmy za prowadzenie kampanii. Na szczęście nie każda firma je pobiera.
W praktyce kampanię remarketingową możesz rozpocząć już od kilkuset złotych netto. Górna granica to zdrowy rozsądek i doświadczenie Twojego marketera.

Nie jesteś jeszcze przekonany?

Działania remarketingowe/retargetingowe skutkują budowaniu długotrwałej relacji z klientem. Ilość wyświetlanych reklam danego sklepu, które ogląda odbiorca, mogą mieć znaczący wpływ na wiele decyzji zakupowych. Remarketing sprzyja budowaniu pozytywnego obrazu firmy w świadomości klientów. Jest to działanie skuteczne, przynosi stosunkowo szybkie i zadowalające efekty.