Wskaźniki efektywności kampani w e-commerce - jakie KPI warto mierzyć?

22 kwietnia 2021

Niezależnie od tego, jakie działania online prowadzisz, zawsze warto poddać je analizie efektywności. Tylko w ten sposób możesz uzyskać wiedzę na temat tego, w co warto inwestować, a które inwestycje okazały się przepalaniem budżetu. Nie jest to jednak temat prosty - mnóstwo firm nieumiejętnie dobiera wskaźniki efektywnościowe, jeszcze inne nie robią tego wcale. Z pewnością nie warto iść w ich ślady. Sprawdź zatem, jakie są najpopularniejsze KPI w e-commerce i kiedy będą mieć szczególne znaczenie.

Co to są KPI?

O ile marketingowe działania stacjonarne mogą być trudne do zmierzenia, o tyle branża e-commerce zapewnia całą paletę możliwości pod tym względem. Skorzystać możesz z wielu zaawansowanych narzędzi, które dostarczą Ci wartościowych danych. Zanim jednak zaczniesz je zbierać, warto najpierw określić KPI dla kampanii e-commerce. Co to właściwie znaczny? Skrót KPI pochodzi z języka angielskiego i oznacza Key Performance Indicator, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Dzięki nim możliwe jest mierzenie stopnia realizacji postawionych wcześniej celów. 

 

Wskaźniki efektywności kampanii nie muszą koniecznie odnosić się do wyników sprzedażowych. Wiele zależy od rodzaju kampanii. Jeśli miałaby być to kampania zasięgowa, to większe znaczenie będzie mieć dotarcie do jak największej liczby osób z wybranej grupy docelowej aniżeli liczba transakcji. Nie da się jednak ukryć, że w sklepach online to właśnie wzrost sprzedaży jest najczęstszym celem.

Jak wybrać właściwe KPI?

 

Co warto mieć na względzie dobierając KPI do kampanii w e-commerce? Przede wszystkim ich mierzalność. Wskaźniki efektywności powinno dać się zmierzyć i najlepiej aby możliwe było ich liczbowe przedstawienie, a także porównanie dla wybranych okresów.

 

Czego mogą dotyczyć KPI w e-commerce? Będą to m.in.:

 

- dochody ze sprzedaży,

- wzrost liczby wejść na stronę,

- zwrot z inwestycji,

- % zadowolonych klientów,

- powracający klienci,

- jakość obsługi klienta.

Jak prawidłowo dobrać KPI? Warto najpierw odpowiedzieć sobie na kilka pytań i zastanowić się, na jakim etapie znajduje się Twój biznes. Dopiero startujesz w branży i zależy Ci na rozpoznawalności brandu, a może jesteś na rynku już od lat i chcesz zwiększyć lojalność klientów? Postaw sobie ogólne cele biznesowe. 

Najpopularniejsze wskaźniki efektywności kampanii w e-commerce

Nie jesteś pewien, na które wskaźniki efektywności warto zwrócić szczególną uwagę? Poniżej znajdziesz te najpopularniejsze wraz z ich opisem.

ROI - zwrot z inwestycji

To jeden ze wskaźników, który będzie najbardziej interesujący dla przedsiębiorców. Jak go obliczyć? Wystarczy od wartości inwestycji odjąć koszt inwestycji, a następnie otrzymany wynik podzielić przez koszt inwestycji. Do czego wykorzystać ten wskaźnik? Chociażby do mierzenia efektywności Google Ads czy też reklam w mediach społecznościowych.

 

Przykład obliczeń dla PPC:

 

Liczba zdobytych klientów

6

Średnia wartość zamówienia

200

Ogólny zysk

1200

Koszt poniesienia dochodu

900

ROI

33%

 

CLV - pomiar wartości klienta

Ten wskaźnik to średnia kwota zysku netto, którą klient wniesie do firmy przez cały okres trwania relacji. Nie ogranicza się zatem do jednej transakcji. Sklepom internetowym zależy przecież na tym, aby zdobyć lojalnych klientów, którzy będą powracać i dokonywać transakcji cyklicznie. Jak zatem wygląda jego obliczenie?

 

Oto wzór:

(Średnia wartość zamówienia) x (Średnia ilość transakcji dokonanych w ciągu roku) x (Średni czas utrzymania klienta w miesiącach lub latach).

Współczynnik konwersji

Konwersja dla e-commerce jest niezwykle ważna. To w końcu działanie, które ma doprowadzić do zmiany użytkownika biernego na aktywnego. Aktywność ta ma objawiać się najczęściej dokonaniem zakupu. Ale nie tylko. Konwersja to także zapisanie się na newsletter czy kliknięcie w link. 

 

Współczynnik konwersji jest prosty do obliczenia. Wystarczy liczbę transakcji podzielić przez liczbę wizyt. W związku z tym, że wartość ta wyliczana jest procentowo należy jeszcze otrzymany wynik pomnożyć przez 100%.

Warto monitorować ten wskaźnik, ponieważ niski współczynnik konwersji świadczy najczęściej o problemach z UX,co oznacza, że strona nie jest przyjazna użytkownikom. W końcu z jakiegoś powodu wychodzą z niej bez dokonania żadnego działania. Warto zatem przeprowadzić audyt UX, który podpowie, jakie elementy na stronie należy poprawić.

Porzucone koszyki

Klient dodał produkt do koszyka, ale nie sfinalizował transakcji i z jakiegoś powodu opuścił Twój sklep? Niestety w sieci dzieje się to bardzo często, a procent porzuconych koszyków jest bardzo wysoki i może wynosić nawet 65-70%. Z pewnością jednak warto ten wskaźnik mierzyć. Jeśli procent porzuconych koszyków przeważa, to może warto pomyśleć o dodatkowych rozwiązaniach?

 

Jak obliczyć odsetek porzucony koszyków? Oto wzór:

 

Odsetek porzuconych koszyków = 1 – [liczba sfinalizowanych koszyków / liczba utworzonych koszyków] / 100

CPA - koszt pozyskania klienta

Czy wiesz ile musisz zainwestować w działania marketingowe i nie tylko, aby móc pozyskać klientów? Ta wiedza bez wątpienia jest bardzo istotna. Przynosi informację na ile podejmowane działania marketingowe są dla Ciebie opłacalne. Jak obliczyć CPA? Wystarczy sumę środków wydanych na działania marketingowe podzielić przez ilość konwersji

Jak często mierzyć wskaźniki efektywności?

 

Opisane wyżej wskaźniki efektywności to tylko niektóre z wybranych, jakie będą istotne dla e-biznesów. Warto przyjrzeć się również m.in. temu, jaki jest ruch na Twojej stronie. A jak często mierzyć wskaźniki efektywności? Im częściej tym lepiej. Niektórzy są nawet zdania, że wybranym wskaźnikom warto przyglądać się codziennie.

 

Blog

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt