Współczynnik odrzuceń- ważny wskaźnik dla każdego sklepu internetowego?

25 lutego 2019
Współczynnik Odrzuceń

Popularność sklepu internetowego mierzona liczbą użytkowników niekoniecznie musi się przekładać na jego skuteczność, czyli liczbę i kwotę zakupów. Jeżeli duży odsetek użytkowników zamyka stronę już kilka sekund po jej otwarciu to znaczy, że przyszedł czas aby przyjrzeć się swojej witrynie i wprowadzić istotne zmiany.

Współczynnik odrzuceń- definicja

Współczynnik odrzuceń zwany również jako bounce rate (BR) czy wskaźnik odrzuceń to według Support Google: “Sesja w witrynie ograniczona do jednej strony. W Analytics do odrzuceń zalicza się konkretnie te sesje, podczas których zostało uruchomione tylko jedno żądanie do serwera Analytics, np. gdy użytkownik wyświetla pojedynczą stronę w witrynie, a następnie opuszcza ją bez wywoływania w ramach tej sesji żadnych innych żądań wysyłanych do serwera Analytics.” Prościej mówiąc współczynnik odrzuceń to wielkość określająca, jaki odsetek użytkowników opuszcza stronę wkrótce po jej otwarciu, bez kliknięcia w inną podstronę w obrębie domeny. Nie ma znaczenia, czy użytkownik był na stronie 3 sekundy czy 3 bądź 30 minut. Jeśli nie dokonał kliknięcia w jakąkolwiek zakładkę czy link prowadzący do następnej podstrony, współczynnik odrzuceń w statystykach Google Analytics przyjmuje najwyższą wartość – 100%.

Jak to wygląda w praktyce?

Jeżeli 40 na 100 osób odwiedzających dany e-sklep, opuszcza go nie oglądając nic poza stroną wejścia, to współczynnik odrzuceń wynosi 40%. Wielkość współczynnika odrzuceń można sprawdzić dla całej witryny, jak i poszczególnych podstron w panelu Google Analytics. Warto dążyć do obniżenia wskaźnika odrzuceń. W większości przypadków wysoki współczynnik odrzuceń świadczy o tym, że użytkownicy nie są zadowoleni z tego, co zobaczyli. Powinien to być oczywiście istotny sygnał dla właściciela strony internetowej, aby sprawdzić co może wywoływać takie wartości wskaźnika i zacząć temu przeciwdziałać.

Przyczyny wysokich wartości współczynnika odrzuceń:

Projekt witryny i jej użyteczność. W przypadku źle zaprojektowanych, nieintuicyjnych domen, wskaźnik odrzuceń może utrzymywać się na wysokim poziomie, ponieważ strona nie zachęca użytkownika do podejmowania dodatkowych działań. Warto pomyśleć zatem o zmianie strony wejściowej, aby design “nie odstraszał” klientów. Strona zbyt długo się ładuje. Obecnie użytkownicy przeglądają wiele stron internetowych. Bardzo szybko mogą przejść na stronę konkurencji, jeżeli ta, na której się znajdują zbyt długo się ładuje i zaczyna się robić irytująca. Aby uniknąć takich sytuacji należy zadbać również o prędkość strony. Nachalne pop-up’y. Wyskakujące okienka potrafią rozdrażnić nawet najspokojniejszych użytkowników szybko zniechęcając ich do strony. Ilość podstron, z których składa się strona internetowa. Ostatnią przyczyną wysokiego współczynnika odrzuceń jest fakt, że witryna składa się tylko z jednej strony – nie ma żadnych podstron, które mogłyby zwiększać liczbę kliknięć. Takie jednak przypadki rzadko zdarzają się w przypadku sklepów internetowych a częściej w przypadku blogów. Jeżeli prowadzimy blog, który ma wielu czytelników nie musimy przejmować się wysokim wskaźnikiem odrzuceń. Z reguły takie osoby zaglądają na stronę tylko po to, aby zapoznać się z najnowszym wpisem lub w danym wpisie znajdują wszystkie informacje, których aktualnie poszukują. Wskaźnik odrzuceń nie ma zbyt dużego znaczenia.

Na co zatem zwrócić uwagę, aby osiągnąć jak najniższy współczynnik odrzuceń?

Po pierwsze, czas wczytywania strony powinien być jak najkrótszy. Po drugie, strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych. Po trzecie, najważniejsze jest dobre pierwsze wrażenie strony docelowej. Po czwarte, witryna powinna być przejrzysta i mieć łatwą nawigację. Po piąte, ważna jest trafna zawartość strony. Po szóste, strona musi zawierać wiarygodne i interesujące informacje. I po siódme, przyciągający opis produktu lub usługi. Podsumowując. Współczynnik odrzuceń to wskaźnik, któremu od czasu do czasu warto się przyjrzeć. Jego interpretacja pozwoli zastanowić się co można poprawić, dopracować, aby uzyskać satysfakcjonujące wyniki i zwiększyć liczbę konwersji na swojej stronie.
Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt