Zakupy świąteczne 2021. Ile wydamy w tym roku na prezenty?

14 grudnia 2021

W tym roku na Boże Narodzenie wydamy średnio 2129 zł – pokazuje badanie „Zakupy świąteczne 2021” przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte. * 

 

To już drugie Boże Narodzenie w czasie pandemii, która nadal w znaczący sposób wpływa na Polaków, choć obawy w związku z sytuacją epidemiologiczną oraz ich przełożenie na nasze zachowania w okresie świątecznym maleją. Jak pokazuje 24. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2021” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, Polacy w tym roku nie zamierzają oszczędzać. We wszystkich badanych kategoriach, pomimo rosnącej liczby zakażeń, odnotowano znaczący spadek wpływu w stosunku do roku ubiegłego. Na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi chcemy przeznaczyć średnio 2129 zł, czyli o 11% więcej niż w poprzednim roku. To ponad 200 zł więcej. 

 

Dzieje się tak, pomimo przeważających negatywnych ocen zmiany naszej sytuacji ekonomicznej. Powodów możemy upatrywać w rosnącej inflacji konsumenckiej, gdzie większość osób wskazuje, że wzrastające ceny determinują ich poziom wydatków. 

 

W drugim roku pandemii Polacy przewidują wzrost wydatków okołoświątecznych. 

 

Przede wszystkim zwiększy się budżet Polaków przeznaczony na podróże. To dość naturalne, biorąc pod uwagę, że w poprzednie święta podróże z powodu obostrzeń były mocno ograniczone. Na ten cel przeznaczymy średnio 333 zł, czyli o ponad 55% więcej niż w minionym roku. 

Na napoje i żywność zamierzamy wydać natomiast 944 zł, to koszt o 10% wyższy niż w ubiegłym roku. Prezenty pochłoną podobną do zeszłorocznej sumę 546 zł (wzrost o 2%). Rozrywka i przyjemności będą nas kosztować średnio 306 zł, to spadek natomiast o 3%.  

 

Co Polacy kupują na święta? 

 

W tym roku każdy Polak zamierza kupić średnio 7 prezentów. Przede wszystkim będą to upominki dla dzieci (63 proc.), na które zostanie przeznaczona największa część budżetu- 48%. Równie hojnie obdarowani zostaną partnerzy i partnerki- 61% oraz rodzice- 56 proc. 

Co znajdziemy pod choinką? Przede wszystkim perfumy i kosmetyki. Takie zakupy deklaruje 56% ankietowanych. Drugą najbardziej popularną kategorią są gry i zabawki (50%), a trzecią książki (46%). Rozczarowani mogą być fani elektroniki – ponad 85% osób ankietowanych nie planuje tego typu zakupów. 

 

Gdzie udamy się na zakupy okołoświąteczne?  

 

Sklepy online stały się niemal tak często wybierane, jak te stacjonarne (co nas bardzo cieszy). Prawie połowa świątecznego budżetu (47 proc.) zostanie wydana właśnie w nich.  

W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje (85%). Poprzez sklepy internetowe kupujemy natomiast usługi związane z podróżami i spędzaniem wolnego czasu (71%) oraz elektronikę (64%), zabawki i książki (63%). Co ciekawe, w pozostałych kategoriach różnice nie są już tak znaczące. Ci, którzy decydują się na zakup kosmetyków, odzieży, dóbr luksusowych, telefonów czy artykułów sportowych, równie chętnie wybierają sklepy online, co stacjonarne. 

 

“Wzrost znaczenia zakupów online to tendencja, którą obserwujemy od lat. Nasze preferencje co do kanału są jednak różne w zależności od kategorii produktów czy usług. Polacy szczególnie chętnie przez Internet kupują produkty związane z podróżami, spędzaniem wolnego czasu i realizacją pasji. W żywność zaś zdecydowanie wolimy zaopatrywać się stacjonarnie. Monopolistami w tym segmencie są bezkonkurencyjne dyskonty. 93 proc. Polaków deklaruje zrobienie zakupów właśnie w nich” – mówi Bartek Bobczyński, dyrektor, Deloitte Digital. 

 

Jak pandemia wpłynie w tym roku na zwyczaje zakupowe Polaków?  

 

Niemal połowa badanych ma zamiar spędzić przedświąteczny czas w domu i unikać miejsc publicznych. To nadal bardzo dużo, jednak w porównaniu z rokiem poprzednim (ponad 70%) widoczna jest znaczna tendencja spadkowa. Z kolei 38% zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych. 

 

 

 

*Raport firmy doradczej Deloitte "Zakupy Świąteczne 2021" bada wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumenckie w okresie świątecznym, sytuację materialną Polaków, jakie kanały zakupowe najchętniej wybieramy. W badaniu wzięło udział 17 tys. respondentów z 15 krajów europejskich, w tym z Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. 

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt