Black Friday czy Black November ? Szał zakupów w dobie koronawirusa.

23 listopada 2020


Święto wyprzedaży, zakupów, obniżek, promocji i... zamknięte galerie handlowe. Sprzedawcy musieli bardzo szybko dostosować się do nowych wytycznych i zmian związanych z obostrzeniami w handlu.

 

Bezprecedensowa sytuacja, w której znaleźli się sprzedawcy powoduje, że działy marketingowe stają na głowach, aby sprostać owej sytuacji. Wydaje się niemożliwym otwarcie galerii handlowych przed tytułowym piątkiem, na wartości więc zyska eCommerce. 

Chociaż nadal Black Friday w Polsce nie wygląda tak jak w USA, to zyskuje na popularności z roku na rok i mimo, że obniżki cen nie są tak duże jak w rodzimym dla tego “święta” kraju to chętnie dajemy się ponieść szałowi zakupów, tym razem będzie to jednak szaleństwo online!  

 

Black November? 

W tym roku wiele sklepów deklaruje już wydłużenie promocji na cały listopad, na tydzień przed i tydzień po Black Friday.  Sprzedający chcą w ten sposób zachęcić konsumentów do zakupów i odzyskać nieco przez zamknięcie sklepów stacjonarnych i odrobić nieuniknione z tego powodu straty. Wydłużenie czasu promocji z pewnością odciąży też samych sprzedawców, na których spoczywa cała logistyka, która w tym okresie będzie nastawiona na próbę.  

 

Konsumenci w dobie pandemii 

Nastroje konsumentów nie są najlepsze, obawa o sytuację gospodarczą, o zasobność własnego portfela w obliczu pandemii wymusza na sprzedawcach reakcję, której efektem powinny być spore obniżki i dużo ciekawsze oferty niż w latach poprzednich. Powinny one być na tyle zachęcające, aby skłonić klienta do zakupu. W przeciwnym razie konsumentom może nie wystarczyć wydłużenie czasu promocji, co spowoduje, że zrezygnują z dużej części zakupów i postawią na oszczędzanie.   

 

“Pomiędzy piątkiem 22 listopada a piątkiem 29 listopada, czyli Black Friday, różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wynosiła średnio 4 proc. W ubiegłym roku było to 3,5 proc., a dwa lata temu 1,3 proc. W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł 3 proc., więc możemy mówić, że de facto w Black Friday wartość badanego koszyka produktów zmalała jedynie o 1 proc. 
 

– mówi Agnieszka Szapiel. 

 Takie dane podaje Deloitte za ubiegły rok. Jesteśmy ogromnie ciekawi jak ukształtują się obniżki w 2020 roku. 

 

 

 

Przygotowania pełną parą 

Zmuszeni do tego sprzedawcy muszą dostosować swoje sklepy do zwiększonej ilości zakupów online, muszą zadbać o każdy szczegół, aby zyskać przewagę nad konkurencją. Mowa to o UX całego serwisu, który w wielu branżach jest kluczowy, a odbiór użytkownika w czasie korzystania z serwisu powoduje, że klienci chętnie kupują lub uciekają do konkurencji. Im lepiej, łatwiej i szybciej użytkownik przejdzie przez proces zakupowy tym bardziej będzie zadowolony, co przełoży się na jego opinię, a w efekcie powrót i ponowny zakup.  

Najczęstszym problemem w trakcie internetowego szału zakupowego jest długość ładowania strony, brak informacji o dostępności produktów czy skomplikowany proces zakupowy. Ważne, aby sprawdzać jak odbierany jest nasz sklep oraz co i jak poprawić, aby użytkownik chętnie dokonywał zakupów, w ten sposób nie “oddamy” klienta konkurencji. 

Na szczęście zakupy internetowe są coraz łatwiejsze, coraz więcej sprzedawców zwraca uwagę na łatwość poruszania się po sklepie i całość doświadczeń użytkownika. Widzą też, że często mimo korzystnych cen, zachęcających obniżek klient ucieknie, jeśli po drodze będzie musiał wypełnić nieprzyjazny i zwiły formularz, czas ładowania strony produktu będzie za długi lub upatrzony produkt nagle okaże się niedostępny. 

 

Jak już wiadomo zaraz po Black Friday – galerie handlowe mają zostać otwarte, w ostrym reżimie sanitarnym. Zwróciliśmy już uwagę, że sprzedawcy wydłużają czas promocji o tydzień przed BF, czasem na cały listopad, próbując dostosować się do obecnej, niełatwej sytuacji. Czy konsumenci tłumnie ruszą do galerii? Czy reżim sanitarny odstraszy część i jednak zostaną w domach, a zakupy zrobią on-line? Tego jesteśmy ciekawi. Z pewnością przeanalizujemy te dane i wrócimy do omówienia tego tematu, więc spodziewajcie się artykułu z naszymi spostrzeżeniami dotyczącymi tegorocznego Black Friday!  

 

Jedno jest pewne, w dobie pandemii zakupy online są najbezpieczniejszą formą zakupów, więc trzymajmy się w zdrowiu i róbmy bezpieczne zakupy online!  

 

Źródło:   https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Podczas-tegorocznego-Black-Friday-srednie-obnizki-cen-siegnely-4-proc.html 

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt