Jak tworzyć zwycięskie kampanie reklamowe B2B w branży programmatic?
Branża programmatic opiera się na technologii pozwalającej na zautomatyzowane kupowanie i sprzedawanie cyfrowej przestrzeni reklamowej. W swoim działaniu wykorzystuje analizę danych. Algorytmy oceniają pliki cookies, a na ich podstawie umieszczają reklamy cyfrowe w zakupionej przestrzeni. Proces trwa nie więcej niż kilka milisekund. Poniżej przedstawiono kilka wskazówek, jak tworzyć kampanie marketingowe B2B z dużym sukcesem
Jak działa branża programmatic?
Kampania programmatic bierze pod uwagę różne czynniki dotyczące użytkowników i kierowania reklam do wybranych internautów. Natężenie wyświetlania mediów może być zróżnicowane pod kątem płci, wieku, miejsca zamieszkania i określonych zainteresowań wynikających z analizy danych. Niemniej ważny jest cel kampanii – zwiększona rozpoznawalność marki lub wyższa sprzedaż.
W branży programmatic są dwie strony – kupujący i sprzedający. W przypadku reklamy nabywcami są reklamodawcy, a sprzedawcami wydawcy. Transakcje przebiegają na różne sposoby. Składa się na nie:
- SSP (Supply Side Platform) – nazywana platformą po stronie podaży. System umożliwia wydawcom sprzedawanie reklam video i displayowych w czasie rzeczywistym. SSP swoim zasięgiem obejmuje giełdy reklam, sieci i platformy DSP oraz daje marketerom większą kontrolę nad ich zasobami i CPM.
- DMP (Data Management Platform) – nazywana platformą zarządzania danymi. Chcąc, by branża programmatic działała, wirtualne zasoby muszą być dopasowane do odpowiedniej przestrzeni reklamowej. Za te działania odpowiada DMP. Platforma gromadzi, analizuje i zarządza danymi z różnych źródeł. Użytkownicy DMP mogą ulepszać targetowanie, tworzyć dokładne raporty z kampanii marketingowych, a także generować grupy podobnych odbiorców, dzięki wszechstronnym profilom internautów wykorzystywanym przez wbudowane algorytmy.
- Giełda reklam (RTB) – polega na wycenie otrzymanych ofert i wynajęciu powierzchni reklamowej.
Jak przygotować się do realizacji kampanii marketingowej B2B?
Skuteczny marketing B2B przynosi bardzo duże korzyści finansowe przedsiębiorcom i agencjom marketingowym. Pozytywnie wpływa na sprzedaż i znacząco podnosi rozpoznawalność marki. Jeśli zdecydowałeś się zainwestować w branżę programmatic, zwróć uwagę na poniższe wskazówki.
Zaplanuj swoją strategię marketingową
Na początku określ swoje cele biznesowe, które chcesz osiągnąć dzięki automatyzacji kampanii marketingowej B2B. Nie warto zaczynać przygotowań bez dokładnie sprecyzowanych potrzeb. W pierwszym kroku określ swoje krótko- i długoterminowe cele marketingowe, a następnie opracuj strategię. Na tym etapie należy określić pierwszorzędne i drugorzędne KPI, które będą mierzone w trakcie trwania kampanii. Dzięki temu będziesz mógł zdefiniować rodzaj reklam wspierających Twój plan biznesowy. Działanie po omacku jest frustrujące i nieprzewidywalne.
Wybierz technologię
W branży programmatic istnieją różne platformy. Wiele z nich oferuje w pełni zautomatyzowane zarządzanie usługami, natomiast inne pozwalają marketerom samodzielnie realizować działania zakupowe. Wybierając technologię, warto zastanowić się nad poniższymi pytaniami:
- Czy wybrana giełda reklam zapewni odpowiedni zasięg, segmentację i kanały niezbędne do osiągnięcia nadrzędnego celu?
- Czy są ukryte opłaty? Jak wygląda płatność? Opłaty naliczane będą według kosztu tysiąca (CPM) lub kosztu kliknięcia (CPC).
- Jaki model zakupowy wspiera dana technologia? Jak wygląda proces zakupu reklam – są kupowane bezpośrednio czy platforma łączy się z systemem wydawcy?
- Czy dostawca DSP ma możliwość integracji z Twoją platformą do analizy danych?
Analiza danych
Skuteczna reklama B2B w branży programmatic zależy od ilości danych i ich odpowiedniej analizy. To pozwala markom skutecznie kierować reklamy do właściwych odbiorców, mierzyć wydajność kampanii marketingowych i wyszukiwać nowych użytkowników.
Kolejną kategorią danych, które warto przeanalizować, są informacje dotyczące konkurencji. W powstałym raporcie znajdziesz odpowiedź, co przekonuje konsumentów do zakupu. Zaleca się sprawdzić wszystkie oferty produktów firm podobnych do Twojej, ich treści marketingowe obecne w mediach, wyszczególnione słowa kluczowe, ułożenie strony internetowej i kampanie Google Ads.
Chcąc skutecznie przeprowadzić kampanię B2B, trzeba wiedzieć, jakie obecnie panują trendy i starać się być na bieżąco. Po podjęciu decyzji o reklamie B2B warto przygotować swoją stronę internetową odpowiadającą zasadom SXO – witryna musi być zoptymalizowana pod kątem User Experience i pozycjonowania, wówczas użytkownik szybciej ją zapamięta. Co więcej, w kampaniach marketingowych należy wykorzystywać treści generowane przez zadowolonych konsumentów, ponieważ dodają one wiarygodności.