Jaki jest typowy klient sklepów online? Poznaj typy klientów w e-commerce

16 czerwca 2021

Jaki jest typowy klient sklepów online? Poznaj typy klientów w e-commerce

Typowy klient e-commerce to kobieta w wieku 25 lat, która uwielbia spontaniczne zakupy, a może 35-letni mężczyzna, który w sieci kupuje głównie elektronikę? Skąd znaleźć odpowiedź na to pytanie? Liczne analizy polskiego rynku e-commerce przynoszą wiele ciekawych danych. Warto je wykorzystać w prowadzonych działaniach marketingowych. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się najpopularniejszym typom klientów, którzy stawiają na zakupy online. 

 

Grupa docelowa - od czego zacząć?

Każda strategia marketingowa składa się z przynajmniej kilku elementów. Określa się jej cel, środki przekazu czy wskaźniki efektywności. Istotne znaczenie ma również ustalenie grupy docelowej. Z tego też względu nierzadko buduje się persony, czyli sylwetki postaci, które mają odzwierciedlać osobowość potencjalnego klienta. Dla każdego biznesu (a przynajmniej w większości przypadków) persony będą nieco inne. Jeśli jednak mowa o klientach e-commerce, bazować można na pewnych cechach wspólnych. W końcu to do osób, które realizują zakupy w sieci chcemy dotrzeć. A jak się okazuje, nie do każdego nasz przekaz może dotrzeć, gdy wybierzemy wyłącznie kanały online.

Jaki jest typowy klient polskiego rynku e-commerce?

Raport Gemius podsumowujący rok 2020 w e-commerce przynosi wiele informacji, które warto znać, gdy prowadzisz biznes internetowy. Wynika z niego, że aż 72% polskich internautów kupuje w sieci. Co ciekawe, najliczniejszą grupę wiekową stanowią osoby przedziale wiekowym 35-49 lat (32%). Ponadto, większość klientów e-sklepów posiada wykształcenie średnie (40%) lub wyższe (33%). A jak prezentuje się przewaga płci? Jak się okazuje, nie ma większych różnic na tym polu i rozkład wynosi niemal pół na pół - 51% kupujących to kobiety, zaś 49% to mężczyźni. 

 

Co jeszcze warto wiedzieć? Polscy internauci zwracają uwagę na kilka, podstawowych aspektów, które mają wpływ na ich decyzję zakupową. Zalicza się do nich:

 

 

Ponadto, w sieci najchętniej kupujemy odzież, kosmetyki, książki czy wycieczki zagraniczne. 

Typy klientów w e-commerce

Wydawać się może, że powyższy opis mówi nam bardzo wiele. Wiemy już kto i czego szuka w sieci. Warto mieć jednak na uwadzę, że nie każdy realizuje zakupy online w ten sam sposób. Wyróżnić możemy przynajmniej 5 typów klientów w e-commerce. Przyjrzyjmy się im bliżej. 

 

Klient zdecydowany

To klient, który już na starcie wie, czego szuka. Od razu kieruje się do konkretnego sklepu, ponieważ ma pewność, że znajdzie tam produkty, które są mu potrzebne. Nie lubi niepewności. Chce mieć pewność, że otrzyma wszystkie informacje podane w przystępny sposób, tj. czy produkt jest dostępny, ile kosztuje przesyłka, jakie są warunki zwrotu, itd. Nie zapoznaje się z kategoriami produktów, których w danej chwili nie potrzebuje. Nie odkłada także decyzji zakupowej na później. 

Łowca okazji

To duża grupa, do której zalicza się nawet 20% osób realizujących zakupy w sieci. Co będzie najistotniejsze dla osoby, która do niej należy? Oczywiście promocje i wyprzedaże! Dla łowcy okazji liczy się głównie cena. Do zakupu skłonią go zatem kody rabatowe i sezonowe promocje. Nie przywiązuje się do marki. Szuka miejsca, w którym może nabyć dany produkt taniej. 

Obserwator

Często przegląda oferty e-sklepów, ale jest niezdecydowany. Czynność tego rodzaju traktuje raczej jako rozrywkę. Nie ma konkretnego planu zakupowego. Może dodawać rzeczy do koszyka, co jednak nie oznacza, że je kupi. Jeśli dana rzecz wyda mu się atrakcyjna, to może kupić ją spontanicznie. Zainteresowany będzie zwłaszcza działem nowości i ofert specjalnych. Działają na niego także banery reklamowe.

Klient gość

Nie lubi przywiązywać się do marek. Przychodzi do danego sklepu tylko po to, aby zrealizować zakup. Nie zwraca uwagi na nazwę sklepu, znaczenie ma dla niego produkt, którego szuka i który zazwyczaj jest bardzo skonkretyzowany. Klient Gość docenia przede wszystkim zakupu bez rejestracji.

Analityk

Jest niezwykle skrupulatny. Czas realizacji zakupów nie ma dla niego większego znaczenia. Weryfikuje wszystkie dane dot. ceny, dostępności, sposobów płatności czy wysyłki. Porównuje oferty w różnych sklepach. Chętnie korzysta z porównywarek cenowych. Wybiera najlepszą ofertę. Nie wystarczy jednak, że zajmie ona pierwsze miejsce w porównywarce. Analityk weryfikuje ostateczną cenę po dodaniu do niej m.in. kosztów wysyłki. Zachęcić mogą go rozbudowane opisy produktów czy nawet video produktowe.

 

Kiedy wiesz już, jak internauci kupują w sieci, możesz spróbować do nich dotrzeć. Promocje, banery reklamowe, dział z nowościami, rozbudowane opisy produktów i kategorii, możliwość zakupów bez rejestracji, kilka możliwości płatności - jak widzisz, uwzględnić należy całe mnóstwo aspektów, aby mieć szansę dotrzeć do różnych typów klientów e-commerce. Z pewnością warto docierać do nich w różnych kanałach. Jednym z nich jest newsletter. W tym przypadku świetnie sprawdzi się usługa mailGo. Pozwoli skłonić obserwatorów czy łowców okazji do ponownego odwiedzenia sklepu i złożenia zamówienia.

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt