Newsletter, dynamiczne maile oraz e-mail retargeting czyli jak ewoluował od dawna znany wszystkim e-mail marketing.

Podziel się

Mail.GO

Aby wysyłać newslettery musimy posiadać adres skrzynki pocztowej naszego klienta. Do wysyłania dynamicznych wiadomości natomiast, bazę mailową oraz informacje dotyczące przeglądanych przez użytkownika produktów bądź usług na stronie. E-mail retargeting wykorzystuje informacje o ruchach użytkownika na podstronach sklepu, ale posiada zewnętrzną bazę z adresami mailowymi użytkowników.

STOPIEŃ PIERWSZY: NEWSLETTER

Newsletter to potężne narzędzie, które zostało stworzone z myślą przekonania użytkownika do regularnego odwiedzania strony internetowej. Pozwala na stałe komunikowanie się z czytelnikiem bloga lub klientem sklepu. Jest to statyczna wiadomość, wysyłana cyklicznie. Zawiera zazwyczaj informacje o aktualnych promocjach, kodach rabatowych czy zmianach w ofercie. Powinna także obejmować treści dodatkowe, innym niedostępne. Inaczej mówiąc, taką wartość dodaną do tego, co znajduje się na stronie lub w sklepie. Mogą to być specjalnie dla użytkownika przygotowane rabaty, czy informacje na temat nadchodzących wyprzedaży. Odbiorca musi mieć bowiem powód, aby otworzyć wiadomość i wracać dzięki niej na stronę.

Newsletter może być wysłany do całej bazy danych jaką posiadamy, lub po dokonaniu segmentacji, do jej części. To bardzo dobre narzędzie do utrzymywania kontaktu i budowania relacji z naszym klientem. Warunkiem jego działania jest jednak posiadanie bazy mailowej klientów i konsekwentne jej powiększanie.

STOPIEŃ DRUGI: DYNAMICZNE E-MAILE

Dynamiczne e-maile to natomiast kolejny krok w naszej e-mail marketingowej ewolucji. To wiadomość wysyłana do użytkownika e-sklepu po tym jak go opuści. Zawiera ona zazwyczaj produkty lub usługi, które klient oglądał lub zostawił w koszyku. Jej celem jest zachęcenie do powrotu na stronę sklepu oraz dokonania zakupu. Muszą jednak zostać spełnione dwa warunki aby taka wiadomość została wysłana. Po pierwsze niezbędne są informacje na temat zachowania użytkownika na sklepie, a po drugie musimy posiadać bazę mailową. Ogromną zaletą dynamicznych maili jest natomiast to, że ich treść jest dopasowywana do każdego użytkownika indywidualnie. To stanowi dużą przewagę nad newsletterem, który do całej bazy, lub po dokonaniu segmentacji do jej części, wysyła wiadomość o jednakowej treści i grafice.

STOPIEŃ TRZECI: E-MAIL RETARGETING

Jest to swojego rodzaju rozszerzenie narzędzia jakim są dynamiczne maile. Ono także ma na celu przypomnienie użytkownikowi e-sklepu o porzuconym koszyku lub o produktach, które wcześniej oglądał. Dzięki niemu możemy też zaproponować produkty komplementarne wobec tych, które użytkownik wcześniej zakupił. Jego treść jest również dobierana indywidualnie dla każdego klienta. Jego przewagą jest jednak to, że nie musimy posiadać swojej bazy mailowej. Do tego narzędzia, wykorzystywana jest baza zewnętrzna, pozyskiwana od partnerów i firm które zajmują się tworzeniem skrzynek pocztowych. Im większy zbiór adresów, tym większe szanse, że nasza wiadomość dotrze do odbiorcy.

Jak widać e-mail marketing z roku na rok rozwija się coraz bardziej. Powstają nowe pomysły i ulepszenia na to, co można jeszcze zmienić lub dopracować. Oczywiście zarówno newsletter i dynamiczne e-maile jak i e-mail retargeting ma swoich zwolenników i przeciwników. Każdy z tych sposób na kontakt z klientem, ma także swoje wady i zalety. Jedno jest natomiast pewne, wszystkie te narzędzie służą do zwiększania swojej sprzedaży i utrzymywania dobrych kontaktów z potencjalnym klientem.