Odpowiednia szybkość ładowania strony internetowej jest kluczowa, aby zdobyć zainteresowanie odbiorcy. Optymalny czas ładowania witryny powinien wynosić nie więcej niż 4 sekundy. Według badań po tym czasie potencjalny użytkownik traci zainteresowanie i rezygnuje z odwiedzenia witryny. Szybkość ładowania strony jest także niezwykle ważna w kontekście konwersji. Dowiedz się, jakie kroki możesz podjąć, aby poprawić szybkość ładowania swojej strony.
Sprawny serwer to podstawa
Twoja strona jest odpowiednio zoptymalizowana, a specjaliści w tym zakresie załamują ręce i nie wiedzą, w czym leży przyczyna wolnego ładowania się witryny? Winny może być serwer. Wedle zaleceń Google, czas odpowiedzi serwera nie powinien przekraczać 0,2 sekundy.
Hosting, czyli udostępnianie zasobów serwera to aktualnie rozległy i konkurencyjny rynek. Jeśli serwer, z którego korzystasz, nie spełnia Twoich oczekiwań, zapoznaj się z ofertami konkurencji. Z pewnością uda Ci się znaleźć rozwiązanie, które poprawi szybkość ładowania Twojej witryny. Koszty związane ze zmianą hosta, nawet jeśli będą wyższe od tych, które ponosisz obecnie, na pewno zwrócą się z nawiązką! Przy wyborze hostingodawcy zwróć uwagę na wersję PHP. Najlepiej, aby była jak najaktualniejsza, a przynajmniej wyższa niż 7.1.
Kluczowe znaczenie przeglądarki
O ile na funkcjonowanie serwera jako właściciel strony masz niewielki wpływ, tak już w przypadku przeglądarki możesz zdziałać znacznie więcej. Przede wszystkim upewnij się, że buforowanie po stronie przeglądarki jest włączone. Co to oznacza?
Buforowanie strony przy wykorzystaniu pamięci podręcznej, czyli tzw. cache to proces, który polega na pobraniu danych podczas pierwszej wizyty na danym urządzeniu. Następnie zebrane dane są przechowywane w pamięci podręcznej, aby ograniczyć zużycie zasobów w przyszłości. Dzięki temu Twoja witryna będzie ładować się znacznie szybciej. Co dokładnie obejmują buforowane dane? M.in. obrazy, skrypty i pliki multimedialne. To właśnie te elementy “ważą” najwięcej i spowalniają ładowanie się strony.
Optymalizacja grafiki
Kolejnym czynnikiem, na który jako właściciel strony masz realny wpływ, są grafiki znajdujące się na Twojej stronie. Źle dobrane obrazki zajmują dużo miejsca, przez co spowalniają ładowanie się witryny. Na szczęście odpowiednie zoptymalizowanie grafik nie jest trudne!
Rozmiar i rozdzielczość
Najczęstszym problemem z grafikami jest ich nieodpowiedni rozmiar i rozdzielczość. W tym przypadku podstawowa zasada jest bardzo prosta. Jeśli grafika wyświetla się w rozmiarze 200x200 px, to obraz powinien zostać umieszczony na stronie dokładnie w takim rozmiarze, nie większym. Jeśli posiadasz grafiki, które są za duże, możesz użyć prostych, darmowych edytorów graficznych. Większośc z nich jest wyposażona w możliwość przycinania i skalowania obrazów. Kilkukrotne zmniejszenie wagi obrazów dodawanych na Twoją stronę, znacznie wpłynie na poprawę szybkości ładowania witryny.
Odpowiedni format i wykorzystanie grafik
Każda grafika powinna mieć swoje określone przeznaczenie i miejsce na stronie. Jeśli ten sam obrazek ma służyć, np. za baner i miniaturkę, zadbaj o to, aby grafiki miały odpowiednie rozmiary. Jeśli użyjesz dużej grafiki do stworzenia miniaturki, przeglądarka będzie musiała ją samodzielnie wyskalować. Jest to niepotrzebne marnowanie zasobów.
Istnieje kilka podstawowych i popularnych formatów grafik, które najlepiej sprawdzają się na stronach www. Są to:
- JPG - jest formatem zoptymalizowanym do zdjęć, dzięki temu, że prawidłowo działa z kompresją kolorów. Należy jednak pamiętać, że zmniejszenie rozmiaru pliku w przypadku JPG obniża jakość grafiki.
- SVG - to uniwersalny format grafiki wektorowej. Świetnie sprawdza się w przypadku logotypów i wszelkich geometrycznych kształtów. Ze względu na to, że pliki SVG nie są wykonane z pikseli, możliwości ich skalowania są nieograniczone. Co więcej, skalowanie tych plików nie wpływa na ich jakość i rozmiar. Grafika wektorowa obsługuje także animację.
- PNG - najczęściej używany format kompresji obrazu. Stanowi ulepszenie formatu GIF. Pliki PNG dobrze sprawdzają się w przypadku obrazów graficznych, tworzonych na potrzeby Internetu. Ten format wyróżnia się także tym, że jego tło może być przezroczyste.
Przydatne narzędzia w procesie optymalizacji czasu ładowania strony
Jeśli chcesz na własną rękę zmierzyć wydajność swojej strony, możesz skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi, takich jak chociażby:
- PageSpeed Insights - oficjalne narzędzie Google. Pozwala śledzić i analizować kluczowe parametry wydajności strony, m.in.: wielkość zdjęć, wagę plików HTML, czas odpowiedzi serwera, czy wykorzystanie cache.
- Google Mobile Speed Test - jego działanie jest zbliżone do PageSpeed Insights, jednak koncentruje się tylko i wyłącznie na użyteczności w kontekście urządzeń mobilnych.
- Pingdom Website Speed Test - bardzo intuicyjne i proste w obsłudze narzędzie, które jest przeznaczone do pomiaru szybkości ładowania stron.
Czy wiesz, że Walmart po skróceniu czasu ładowania swojej witryny o jedną sekundę, odnotował wzrost konwersji sprzedaży na poziomie 2%? Biorąc pod uwagę popularność tej sieci, te niepozorne 2% to w rzeczywistości miliony dolarów dodatkowego zysku. Zadbaj o odpowiednią szybkość ładowania swojej strony i odnotuj wyraźny wzrost sprzedaży!