Profilowanie klienta czyli jak wyświetlić reklamę mamie półrocznego chłopca.

Podziel się

Głównym produktem sklepu są ubranka dziecięce? Jego potencjalnym klientem będzie młoda mama lub kobieta w ciąży. Strona z zaproszeniami ślubnymi? Jej oferta skierowana jest do przyszłej panny młodej. Profilowanie klienta to zatem odpowiedź na pytanie jak trafić do użytkownika, który potrzebuje lub najprawdopodobniej będzie potrzebował naszych produktów.

W poprzednim poście pisaliśmy o Similar Audience. O słowach kluczowych, dzięki którym

pozyskamy wartościowy ruch na stronę. O słowach związanych z asortymentem, produktami czy markami, które znajdują się w ofercie e-sklepu. Nie wspomnieliśmy jednak o jeszcze jednym sposobie na pozyskanie nowych klientów, a mianowicie o profilowaniu klienta.

Profilowanie klienta, co to jest i jak działa.

Profilowanie klienta to pewien sposób podzielenia użytkowników między innymi ze względu na ich zainteresowania, intencje zakupowe czy status społeczny. Dzięki profilowaniu możemy wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy będą zainteresowani naszą ofertą, ponieważ ich obecna sytuacja życiowa poniekąd ich do tego zmusi. Profilowania możemy dokonać poprzez analizowanie pytań jakie użytkownicy wpisują w swoją przeglądarkę.

Załóżmy, że przypadkowy użytkownik internetu pyta: “co na gorączkę u dwulatka?”

Po przeanalizowaniu tego pytania wiemy, że ten użytkownik to młody rodzic dwuletniego dziecka, które ma podwyższoną temperaturę.  

Dzięki takiej wiedzy, możemy wyświetlać reklamy specjalnie dla tego klienta przygotowane.

Możemy się domyślać, że w najbliższym czasie nie będzie on szukał szybkiego, sportowego samochodu i rozrywkowych klubów. Wyświetlanie mu takich reklam nie przyniesie zamierzonego skutku. Z dużym prawdopodobieństwem będzie on raczej szukał ubranek i akcesoriów dziecięcych czy zabawek. To takie reklamy powinny być dla niego przeznaczone, bo to one mają szanse na konwersje. Oczywiście reklamę samochodu też możemy mu wyświetlić, ale nie sportowego a raczej dużego, komfortowego i przede wszystkim rodzinnego.

Teraz gdy już wiemy, kim jest użytkownik, jakie są jego intencje zakupowe i zainteresowania, możemy przygotować dla niego reklamy produktów i usług, które z pewnością będą mu potrzebne. Szanse, że reklama zostanie zauważona i kliknięta przez taką osobę, są bardzo duże. Oczywiście, po kliknięciu w reklamę taki użytkownik staje się już klientem sklepu, i może uczestniczyć w procesie remarketingu.

Wiem kim jest mój potencjalny klient, ale jak do niego dotrzeć?

W tym przypadku zdecydowanie powinniśmy zaufać osobie bardziej doświadczonej. Człowiekowi, który opiekuje się naszą kampanią. Niech to on wybierze hasła, które mogą wpisywać w przeglądarkę nasi potencjalni klienci. Żadna maszyna ani żaden robot nie będzie tak dobrze odczytywał i weryfikował intencji zakupowych innych ludzi jak sam człowiek. Owszem urządzenie przeliczy dane, wskaże potencjalne wyniki, ale to człowiek zadaje pytania i tylko człowiek będzie w stanie poprawnie je zanalizować. W tym przypadku czynnik ludzki jest nieoceniony.

Profilowanie klienta pozwoli nam dotrzeć z reklamą do użytkowników, którzy naprawdę są zainteresowani produktami lub usługami oferowanymi w naszym e-sklepie. Profilowanie zwiększa szansę na wykluczenie przypadków użytkowników. Profilowanie to zaoszczędzenie środków na wyświetlanie reklam użytkownikom niezainteresowanym naszą ofertą. To w końcu sposób, aby zwiększyć konwersję w swoim sklepie.