Reklama wideo kontra display - co jest skuteczniejsze?

10 sierpnia 2021

Reklama wideo kontra display - co jest skuteczniejsze?

Reklama display, która jeszcze do niedawna święciła triumfy coraz częściej zastępowana jest formatem wideo. Po części wynika to z faktu, że już co trzeci internauta używa adblocka. Banery, zwłaszcza te zasłaniające treści na stronie, nie cieszą się dobrą sławą. Czy warto zatem jeszcze w nie inwestować? Reklama wideo kontra display - sprawdzamy, co wygrywa w tym starciu.

Co to jest reklama displayowa?

Reklama display składa się najczęściej z elementów graficznych i tekstowych, choć zdarza się, że zawiera także te w formacie wideo. Jej celem jest zachęcenia użytkownika do przejścia na stronę docelową (reklama po kliknięciu przekierowuje na stronę www). Zazwyczaj ta zachęta sprowadza się do zastosowania chwytliwych haseł i przyciągającego CTA (call to action). Reklama display może być także elementem kampanii remarketingowej, co oznacza, że będzie pojawiać się tylko osobom, które daną stronę już odwiedziły. 

 

Co ciekawe, to pierwszy format reklamowy, który pojawił się w sieci. Początkowo przybierał postać banerów, które umieszczane były na górze witryny. Banery reklamowe nadal są obecne na stronach www, lecz nie jest to jedyny format reklamy display, z którego można skorzystać. Do innych zalicza się chociażby:

 

- reklamy pełnoekranowe - są wyświetlane użytkownikowi zanim jeszcze zostanie przekierowany na daną stronę;

- rich media - rodzaj reklamy display, która wykorzystuje elementy interaktywne, najczęściej animacje lub elementy klikalne;

- reklamy natywne - stanowi integralną część treści medialnej, projektowana jest w taki sposób, aby zaadaptować ją do stylistyki strony internetowej, dzięki czemu nie wygląda jak typowa reklama;

- reklamy discovery - wykorzystuje algorytmy do tego, aby wyświetlać reklamy tylko odbiorcom, którzy mogą być nimi potencjalnie zainteresowani. Pojawiają się m.in., gdy użytkownicy przeglądają kanały w Youtube lub karty ofert w Gmailu.

 

To oczywiście nie wszystkie dostępne formaty. Jest ich coraz więcej, niemniej w świadomości wielu osób Display to nadal przede wszystkim banery, pop-upy i reklamy, które pojawiają się na stronach internetowych często przysłaniając treść i wyskakując niemal zewsząd. W praktyce często jest to zgodne z prawdą, ponieważ ich koszt nie jest wysoki, wiele firm nadal najwięcej w nie inwestuje.

Czy reklama display jest opłacalna?

Reklama display ma szereg zalet, które sprawiają, że całe mnóstwo firm nadal się na nie decyduje. Zaliczyć można do nich m.in. targetowanie, czyli precyzyjnie określenie grupy docelowej i duży zasięg, który pozwalają osiągnąć. Jednocześnie cechuje je elastyczność, ponieważ wyświetlana reklama dopasowuje się do dostępnego miejsca w witrynie. 

 

A jak prezentuje się skuteczność reklam displayowych? Jeśli chodzi o zasięg, to efekty uzyskać można imponujące, szczególnie gdy zostanie zamieszczona na odpowiednio dobranych ogólnopolskich portalach, które notują setki milionów odsłon. Sam współczynnik klikalności nie jest jednak wysoki. Podstawa to zatem umieszczenie reklam display w dobrze dobranym miejscu. 

Reklama wideo - czy warto?

Od wielu lat zauważalna jest tendencja wzrostowa dotycząca inwestycji w reklamę wideo. Z czego to wynika? Po części może to być rezultatem tzw. ślepoty banerowej, czyli odruchowym ignorowaniu przez użytkowników elementów na stronie, które wyglądają jak reklamy. Jednocześnie cały czas poszukiwane są bardziej angażujące formaty, które przemawiają do internautów. Reklama wideo uważana jest również za najbardziej sugestywną spośród innych formatów. Za jej wyborem przemawiają też statystyki.

 

- Spot reklamowy wideo jest oglądany w całości przez ponad 80% odwiedzających,

- Dodawanie filmu wideo do opisu produktu zwiększa sprzedaż tego produktu o 35%

 

Co ciekawe, z raportu agencji mediowej Zenith (Publicis Media) wynika, że jeszcze w bieżącym roku średni czas poświęcony na konsumpcję treści wideo w internecie osiągnie w Polsce 70 minut dziennie. A to i tak zdecydowanie mniej, gdy przyrównamy te dane do statystyk światowych. 

Reklama wideo kontra display

Czy reklama wideo ma szansę pokonać formaty displayowe? To zależy od rodzaju kampanii. Obie te reklamy mogą przecież funkcjonować jednocześnie. Wiele wskazuje jednak na to, że tradycyjne banery mają coraz mniej do powiedzenia i są wypierane na rzecz formatów bardziej angażujących, w tym wideo. Dużą zaletę stanowi także fakt, że reklamodawca płaci za wyświetlanie reklamy tylko jeśli internauta obejrzy klip reklamowy w całości.

Blog

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt