Abonament na prywatność - możliwość zrezygnowania z plików cookies

08 lutego 2023

Abonament na prywatność - możliwość zrezygnowania z plików cookies

Prywatność w sieci to temat, który wciąż utrzymuje się na topie. Światowi giganci internetowi wprowadzają lepsze innowacje dotyczące bezpieczeństwa danych. W rezultacie korporacje zastanawiają się jak nie stracić swoich zysków. Dostrzeżono, że prawo Unii Europejskiej pozwala niektórym witrynom zmuszać swoich użytkowników do wykupienia abonamentu, jeśli chcą odrzucić pliki cookie i zachować prywatność w sieci.

Konfrontacyjny sposób na zarobienie pieniędzy

Standardem stało się, że użytkownicy, chcąc otrzymać dostęp do wszystkich informacji zawartych na stronach internetowych, muszą zaakceptować pliki cookies. Z drugiej strony istnieje opcja ich bezpłatnego odrzucenia. Wówczas wyświetlana witryna może być nieco okrojona, ale nadal będzie działać. W świecie rosnącej prywatności internautów, zagraniczne korporacje starają się utrzymać swoje dochody na takim samym poziomie, dlatego od jakiegoś czasu zaczęły funkcjonować “paywall cookies”. Opcja zmusza internautów chcących zachować prywatność do wykupienia abonamentu. Dopiero po uiszczeniu opłaty aktywność, informacje, czy ustawienia użytkowników nie są nigdzie ewidencjonowane.

Oszacowano, że płatna zapora cookies może kosztować nawet 75 EURO rocznie. Wiele zachodnich stron z newsami już rozpoczęło stosować tę praktykę. Należą do nich witryny Der Siegel, Die Welt, T-Online, Bild i wiele innych niemieckich czasopism. Funkcja potocznie zwana “cookie paywall” może znacząco zwiększyć koszty przeglądania Internetu. Co więcej, jeśli użytkownik włączy tryb incognito w przeglądarce, to i tak nie uzyska żadnych korzyści. Dopiero uiszczenie miesięcznej lub rocznej opłaty zapewni mu 100% bezpieczeństwo w sieci. Ponadto tego typu przepisy mogą objąć swym zasięgiem nawet Stany Zjednoczone

Dane albo pieniądze – korzystny układ dla jednej strony

Cristina Santos – adiunkt prawa prywatności i ochrony danych na Uniwersytecie w Utrechcie, a także współautorka artykułu badawczego analizującego paywall cookies stwierdziła, że zgoda użytkownika na udostępnianie swoich danych jest warta 75 euro. Tyle będzie musiał zapłacić przeciętny internauta, aby chronić swoją prywatność. W 2022 roku Santos i jej współpracownicy przeanalizowali najpopularniejsze strony internetowe w Europie Środkowej, które stosują tę praktykę. Wyniki badań są dość zaskakujące, ponieważ witryny cieszą się dużym zainteresowaniem, szczególnie w Austrii i Niemczech.

Niestety wnioski wyciągnięte przez Santos nie są pozytywne – zespół badaczy jasno stwierdził, że prywatność w sieci jest droga. Jeśli zmiany zostaną wprowadzone, to każda witryna będzie oczekiwała uiszczenia abonamentu, który nie należy do najtańszych – przeciętna cena prywatności wynosi 75 EURO/rocznie. Obecnie paywall cookies nie ma żadnych zalet oprócz jednej – internauci po uiszczeniu opłaty otrzymują 100% pewność, że ich dane nie są dalej przekazywane. W tym momencie ta kwestia nie jest uregulowana – użytkownicy zaznaczają odmowę, a i tak pobierane są informacje lub strona staje się niedostępna bez zgody na pliki cookies. Wielu internautów nie czyta wyskakujących okienek, a akceptację zaznacza z przyzwyczajenia, nie do końca wiedząc, co oznacza.

Wyskakujące okienka, które pytają o zgodę na pliki cookies, popularne są w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Nierzadko firmy marketingowe wprowadzają w błąd użytkowników, stosując sztuczki wizualne, tj. stosowanie ciemnych wzorów lub zmiana układu przycisków. Tego typu zabiegi skłaniają internautów do dokonania niechcianego wyboru. Co więcej, jeśli pliki cookies nie zostaną zaakceptowane, to i tak przeciętny konsument nie ma pewności, że jego dane są w pełni bezpieczne.

Dla wielu osób prywatność jest niewiele warta. Mówią o tym badania konsumenckie przeprowadzone przez Technology Policy Institute w 2020 roku. Wykazały one, że większość użytkowników Internetu zamieniłaby prawie każdy aspekt swojej prywatności za mniej niż 10 USD. Istnieje zatem możliwość, że jeśli agencje marketingowe postawią warunek – pliki cookies lub gotówka, bez wątpienia większość internautów wybierze zaoszczędzenie pieniędzy.

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt