Uzasadnienie wydatków rynkowych w obliczu kryzysu

17 października 2022

Uzasadnienie wydatków rynkowych w obliczu kryzysu

 

Obecnie cały świat dotyka epidemia koronawirusa, wojna w Ukrainie, kryzys klimatyczny, a co za tym idzie – recesja. Coraz więcej firm i korporacji zadaje sobie pytanie o wydatki związane z marketingiem. Warto pamiętać, że od decyzji podjętych dzisiaj, może zależeć przyszłość firmy, zarówno w krótkim, jak i w długim okresie.

Recesja – a co z wydatkami?

Światowa gospodarka zmierza prosto w kierunku największego kryzysu globalnego od ponad 10 lat. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy można jej w jakikolwiek sposób uniknąć. Warto pamiętać, że recesja to zjawisko dość naturalne, które następuje w wyniku załamania rynków. Większość firm jest obarczona ryzykiem redukcji etatów lub dużego cięcia kosztów.

 W czasie recesji właściciele przedsiębiorstw mają trzy wyjścia – mogą obniżyć koszty działalności, zostawić je bez zmian lub zainwestować w marketing. W pierwszym przypadku obniżanie wydatków najpierw dotyczy drobiazgów, takich jak tańsza kawa w pokoju socjalnym, brak butelkowanej wody, czy poczęstunków dla gości. Następnie dochodzi do cięcia budżetów działów. Niestety bardzo często ograniczone zostają wydatki przeznaczane na marketing. Stanowi to jedno z najprostszych działań przeprowadzanych w firmie, zwłaszcza w czasach, w których trzeba oszczędzać na wszystkim. Najczęściej dotyka organizacji pozbawionych silnej kadry kierowniczej – wówczas managerowie nie potrafią przedstawić wysokich zwrotów z inwestycji w marketing. Podjęcie decyzji o ograniczeniu wydatków na reklamę jest o tyle prostsze, że w pierwszych miesiącach funkcjonowania firmy nie widać jej efektów. Są one widoczne dopiero po kilku miesiącach, a nawet latach – brak budowania relacji z konsumentem prowadzi do zapomnienia marki, jednocześnie zmniejszając sprzedaż w latach lepszych finansowo.

Szybkie decyzje podejmowane w trudnych czasach

Bez wątpienia konsumpcja to główna gałąź rozwoju światowej gospodarki. Na skutek recesji jej wielkość spada, co prowadzi do załamania się kolejnych rynków. Firmy w różnorodny sposób radzą sobie z jej skutkami. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest cięcie kosztów, ale ekonomiści nie pochwalają tego sposobu. W tym przypadku warto wybrać drugie rozwiązanie polegające na zwiększeniu wydatków dotyczących działań marketingowe. Pamiętaj, że to nie pierwsza, ani nie ostatnia recesja w dziejach świata – wystarczy spojrzeć na historyczne przykłady, aby się przekonać, że przeprowadzane długofalowe kampanie reklamowe miały sens w czasach globalnego kryzysu. Do firm, które odniosły sukces podczas gorszych czasów, można zaliczyć Wall-Mart, Pizza Hut, Apple, czy Kellogg. Każda z marek mocno inwestowała w reklamy radiowe, wydawała i promowała nowe usługi oraz produkty, co w konsekwencji przyczyniło się do niebywałego wzrostu sprzedaży.

Światowy kryzys szansą na rozwój?

Recesja nie zawsze oznacza koniec działalności lub zmniejszone dochody. Nierzadko staje się szansą na rozwój, dlatego warto z niej odpowiednio korzystać. Po pierwsze globalny kryzys dotyka każdego właściciela dużej bądź małej działalności – wszyscy bez wyjątku muszą podjąć decyzję związaną z dalszymi losami firmy. Z powodzeniem można założyć, że co najmniej kilku konkurentów popełni błąd i nie zainwestuje w kampanię marketingową, dzięki czemu inne marki będą mieć szansę, aby wypełnić powstałą próżnię.

 Kolejnym powodem, dla którego warto zainwestować w reklamę, jest cięcie budżetów w wielu korporacjach. Zmniejszone wydatki marek sprawiają, że inne firmy łatwiej i szybciej przebijają się do docelowej grupy odbiorców i są częściej wyświetlane potencjalnym konsumentom. Takie działania budują świadomość i zainteresowanie użytkowników, które przełoży się na późniejsze korzyści związane ze sprzedażą. Należy również pamiętać, że w czasie kryzysu zmianie ulegają potrzeby klientów i priorytety związane z pożądaną jakością produktów.

Klucz do sukcesu – dobra strategia marketingowa

Firmy w dobie kryzysu powinny zainwestować w reklamę, internetowe kampanie marketingowe oraz różnorodne środki komunikacji. Są to działania jak najbardziej uzasadnione. Warto już na początku recesji, przygotowywać się na jej zakończenie, a także planować zmodyfikowane modele biznesowe, w przypadku przedłużonego kryzysu.

 Warto przeprowadzić analizę zachowań konsumentów, ponieważ czasy recesji należą do nieprzewidywalnych. Nierzadko są one trudne i wymagające, a rozwój technologii i postępująca globalizacja tylko wzmacnia to poczucie. Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystkie problemy rynkowe mogą być rozwiązane samodzielnie, dlatego niezwykle ważne jest obserwowanie decyzji podejmowanych przez władze państwowe oraz współpracowanie z różnorodnymi firmami.

 Z punktu widzenia działalności, należy dbać o jej kontakt ze światem zewnętrznym. Potencjalni konsumenci muszą o niej wiedzieć, ponieważ brak reklamy, oznacza niewielką sprzedaż, co może stanowić początek końca małej marki. Warto wziąć pod uwagę przeprowadzenie kampanii reklamowych w social mediach, linkowanie wewnętrzne, a nawet  reklamy radiowe – każde z tych działań zaprocentuje w niedalekiej przyszłości większym dochodem firmy.

Marketing

Skontaktuj się z nami

Opowiemy Ci o konkretach, przedstawimy narzędzia, zaproponujemy rozwiązania, przygotujemy ofertę!

Kontakt